dimecres, 23 de gener del 2013

Els difícils primers dies de la Postguerra a Terrassa


Baltasar Ragon seguint la seva línia de fer la crònica del dia a dia dels esdeveniments terrassencs, va redactar “Terrassa 1939-1950”, obra que va quedar inèdita la seva publicació.

Hem extret d’aquest dietari varis fet per copsar la precarietat en que es van viure els primers dies de la postguerra:

GENER 1939 
Dijous, 26

- Terrassa és ocupada per les tropes franquistes (Vegueu en aquest blog, «L’entrada dels “nacionals” a Terrassa»)

- Es nomenat alcalde Josep Homs i Bages.
Un moro venen queviures / Josep Garcia Argilaga-Arxiu Tobella
 Divendres, 27

- La gent es passeja riallera pels carrers i per les cantonades del voltant de la plaça Vella i el raval s’estacionen moros i vénen comestibles com xocolata, conserves, galetes a canvi de moneda de plata, que en surt per tot arreu. S’adquireixen dits comestibles que durant més de dos anys no se’n veien enlloc. A tot arreu es formen cues per adquirir el que, a camionades, han portat les tropes de Franco per aturar la gana que el poble portava des del començament de la guerra.

- Se sap que a la Barata encara hi ha rojos.

- A les deu del matí se celebra una missa de campanya al Passeig.



Primera misa al Passeig / Josep garcia Argilaga-Arxiu Tobella
- No hi ha gas, electricitat ni telèfon perquè els rojos abans de la retirada ho han trinxat tot. Els trens tampoc no circulen.

- Passen per la ciutat regiments sencers d’artilleria, infanteria i cavalleria. Les botigues encara resten tancades. 
 Dissabte, 28

- Les tropes que s’estacionen a Terrassa son allotjades al Gran Casino i al Círcol Egarenc. Les altres societats continuen tancades.

- A totes les cases on hi ha la porta tancada apareix a la façana un rètol que diu que la casa està habitada i que el propietari és addicte al govern de Franco. 
Dilluns, 30

- Són repartits alguns queviures per les tendes i es poden adquirir per lots a 4’75 ptes. per a 4 persones; xocolata, sucre, cigrons i mongetes.

- Es detingut a casa seva J. Abad, conegut pel Poca Roba, capdavanter revolucionari de la CNT. No va poder escapar-se per sentir-se malalt de gravetat.

- Es formen cues al Banc Hispano Americano per a canviar la plata, amagada durant la guerra, per a paper del govern de Franco.


FEBRER 
Dijous, 2

- Els trens dels Ferrocarrils de Catalunya fan el servei cada dues hores.

- Els flequers serveixen el pa en els seus propis establiments els quals havien estat requisats pels revolucionaris.

- S’efectua el primer enterrament amb sacerdots i és el cadàver de Joan Vila i Colomer habitant al carrer de Sant Quirze, 26.

- La llum elèctrica ja està normalitzada. 
Divendres, 3

- També es demana que els que varen assaltar els establiments de queviures dels rojos, retornin a la Delegación de Abastecimientos, rambla d’Egara 248, tots els queviures que es van emportar.

Dissabte, 4

- Apareix el primer número del periòdic Hoja Oficial de Tarrasa.

- Arriben 25 camions carregats de queviures per a servir a la ciutat. 
Dilluns, 6

-   Es posa en coneixement que degut a la gran quantitat de bombes

explosives abandonades pels rojos en la seva fugida, en els boscos del voltant, es recomana el màxim mirament i la preocupació necessària a fi d’evitar els possibles accidents que poden ocasionar-se. 
Dimarts, 7

- Surt el primer tren de l’estació del Nord.

- Vénen tocino per primera vegada després de la alliberació.

- La imprudència de recollir alguns metalls produeixen sensibles baixes en preferència amb la quitxalla. 
Dimecres, 8

- Queda normalitzat el servei de telèfons.

- S’admeten cartes al correu, obertes i sense segell. 
Un avió tipus Heinkel
Dijous, 9

- A causa d’una avaria, un avió es precipita a terra caient darrera de la fàbrica Aymerich y Amat de la rambla d’Egara. A conseqüència de l’accident resulten ferits els cinc tripulants, un d’ells de gravetat. (referent aquesta noticia, un diari de l'època ens diuen que " la fàbrica Aymerich i Amat va viure un fet unic i anecdòtic. Un avió de bombardeig tipus Heinkel, de l’esquadra alemanya va aterrar damunt de les voltes de la fàbrica . El més sorprenent de l’esdeveniment és que la taulada va resistir la fúria de l’aterratge i l’avió va estar-hi uns quants dies mentre el desmontaven a peces. En el lloc de l’accident es van persona les autoritats militars i civils. Els ferit foren traslladats amb ambulancia de la Creu Roja, al hospital militar instal·lat a Sabadell")
Divendres, 10

- Un soldat dels regulars mor a la Rambla a conseqüència d’haver-li explotat una bomba al moment de pujar a un camió.

Dissabte 11

- Degut a una avaria en els frens, el tren que surt a les set del matí de l’estació del Ferrocarrils de Catalunya ha descarrilat ocasionant la mor de dotze terrassencs i un gran nombre de ferits. El tren després de sortir de l’estació de les Planes i anant a gran velocitat s’estavellà amb un altre tren a l’estació de Sarrià. Un dels tres vagons va quedar fet estelles.


Fonts consultades:

RAGON, Baltasar. Terrassa 1939-1950. Inèdit

Hoja Oficial de Tarrassa. 10 de febrer 1939


3 comentaris:

  1. Gràcies per la teva informació.
    Salutacions.
    Joaquim Sierra Carbonell

    ResponElimina
  2. Es comenta a la visita de les Voltes del Museu de la Ciència

    ResponElimina
  3. Es comenta a la visita de les Voltes del Museu de la Ciència

    ResponElimina