“LES MONGES DE SANT PERE”
Aquest any el
col·legi de Santa Teresa de Jesús del carrer Major de Sant Pere celebra el 125è
aniversari de l’establiment de les Germanes Carmelites Terciàries Descalces al
poble de Sant Pere. Era un onze d’abril de 1889 i el primer lloc on van
assentar la seva comunitat fou al núm. 68, per més tard, traslladar-se al
núm.19, on ara hi ha el col·legi.
La seva
arribada va ser possible gràcies al bisbe de Barcelona, Jaume Català que va
voler instaurar un col·legi religiós al poble de Sant Pere.
Les monges
van tenir una dedicació constant en l’ensenyament al llarg dels anys del qual
les àvies del barri en guarden bon record.
Convent col·legi de les monges de Sant Pere / AMAT |
L’any 1930 per indicació
del rector Homs es desdoblaren i s’establí un grup de monges a la barriada de
Can Palet. Dos anys més tard aquesta barriada fou declarada parròquia. Les
monges feren les seves funcions d’ensenyament fins al principi de la guerra.
El veïnat de Sant Pere va
ser testimoni, el juliol del 1936, de com des de dalt de la carretera de
Matadepera baixava un brogit de gent que es dirigia al convent de les Carmelites i després de
saquejar-lo, tirant atuells per les finestres, cremaren mobles i imatgeria al
pati de l’escola.
Després de la guerra,
l’escola recuperar el seu tarannà. Als anys 60, el vell edifici ja no podia
acollir totes les necessitats que es requerien per l’ensenyament i el convent va adquirir les vivendes dels dos
costats per millorar la demanda d’escolarització.
L’any 1989 l’escola va
celebrar els seus 100 anys i l’any 2014 el 125è aniversari.
EL CARRER DEL FERROCARRIL:
UN CAS INSÒLIT.
L’any 1856 arribava la línia del tren a Terrassa. Ja que el
preceptors o interessats en la arribada del tren eren els terrassencs,
l’estació es va construir dins el terme de Terrassa tot i que les cases que hi
havia més a prop eren les del poble de Sant Pere de Terrassa. La línia es va
construir el seu pas per la part nord del poble de Sant Pere.
Uns anys després, el 1861, es van començar a construir les
primeres cases al llarg del camí de Montserrat (actual carrer de Bonaventura
Castellet). Poc a poc aquestes cases van començar a tenir eixida per la part
del darrera a tocar la via del tren. L’espai reservat entre aquestes cases i la
via, el santperencs l’anomenaven «carrer del Ferrocarril». L’altra
banda de la via, en terres d’en Sal·lari també es començà a edificar cases
formant un carrer que igual que el del sud s’anomenà carrer del Ferrocarril.
El pas d'un Via Crucis pel carrer del Ferrocarrils / AMT |
L’any 1883, l’Ajuntament
urbanitzava el tram que anava des del carrer de Sant Llorenç fins a l’estació.
Es plantaren un seguit d’arbres plataners i s’anomenà al vial Passeig del Vint
i dos de Juliol. Poc a poc es va anar edificant des de l’estació fins al
torrent de Vallparadís, límit dels termes de Terrassa i Sant Pere. Quan el
poble de Sant Pere va ser agregat a Terrassa es produïren una sèrie de canvis
de nom dels carrers de Sant Pere i la continuació del Passeig per sobre del nou
barri de Sant Pere se l’anomenà passeig del Vint i dos de Juliol. Però
sorprenentment el tram per sobre de la via continua amb el nom de carrer del
Ferrocarril. És el tram que va de la carretera de Matadepera fins al carrer del
Ferroviaris. És un carrer que se li assignà la numeració seguida de les cases,
del número 1 al 14.
Al estar a l’altra banda
de la via, era un carrer que passava bastant desapercebut.
Durant la dictadura, el tram des de
l’estació del nord cap a l’oest es va anomenar Espinosa de los Monteros, i el
tram en direcció a l’est, Héroes de Codo.
L’any 1994, el gran somni
dels terrassencs de suprimir la barrera de ferro que separava el sud del nord
de la ciutat, es feia realitat amb el soterrament de la línia del tren. El
lliurament de l’espai que ocupaven les vies es va urbanitzar com una gran
avinguda, un vial modern i
dinàmic adaptat a les persones i a la circulació rodada. Des de no fa gaire es
pot circular, gairebé íntegrament, per un carril-bici.
Però el cas singular és que el carrer del Ferrocarril va continuar
conservant el seu nom, donant-se la circumstància, probablement no es doni en
lloc, que dins un carrer n’hi ha un altre amb un nom diferent.
LA COLLA DE LA SARDINA
Després de la
Guerra Civil, l’associació veïnal estava prohibida. Però els veïns del carrer
Major de Sant Pere no deixaren, per això,
perdre les seves festes i costums; la Festa Major o l’enramada de la
professor de Corpus.
Durant els
anys quaranta, una família que es volia banyar a la platja, agafava el tren i
anava als banys de Sant Sebastià o de Sant Miquel, a la Barceloneta. Però cada
any els veïns del carrer organitzaven una anada col·lectiva a la platja de
Castelldefels. Aquest grup s’anomenava la Colla de la Sardina i el dia ideal
per anar-hi era el Dia Nacional del 18 de juliol, doncs aquell era
l’únic dia de l’any que es podia anar per les carreteres en camió transportant
gent asseguda en banquetes. Més endavant els viatges es van fer amb autocar.
A Castelldefels es feia parada a un merendero equipat amb vestuaris. Abans
d’anar la platja es posava a la fresquera del pou els melons, síndries i
queviures per l’àpat del migdia. Al matí, tots a la platja, on una de les
atraccions era inflar dos neumàtics de camions per jugar a l’aigua.
Al migdia, el
dinar col·lectiu i altre cop a la platja per la tarda. La tornada al vespre encara
era clar.
L’any 1947
els veïns van coincidir en quelcom “exòtic”. Dues turistes alemanyes. Potser
les primeres que venien a Catalunya. I això que la seva guerra només feia dos
anys que havia acabat. Els veïns volgueren fer-se una foto amb elles.
CARRER DE BONAVENTURA CASTELLET
Quant es van construir les primeres
cases del que seria el poble de Sant Pere, aquest indret eren terres del
derruït Mas Ribot i Sadurní.
L'any 1859 es van construir les
primeres cases, les actuals amb el núm. 9,11 i 13. Les cases 6 i 8 actuals
foren edificades el 1861 i el 1877 es completaren els actuals núm. 1,3,5 i 7.
L'any 1883 s'aprovà un projecte per
obrir el carrer a llevant, és a dir, perllongant el carrer fins l'actual carrer
de Puig i Cadafalch, però no passà mai de ser un corraló.
El carrer Castellet / AMAT |
Fins l'any 1904 aquest carrer portava
el nom de Montserrat, ja que el seu traçat era l'antic camí per anar a
Montserrat des de Sant Pere. Amb l'annexió del poble a Terrassa, va quedar amb
el nom duplicat, i es va canviar pel de Castellet.
Bonaventura Castellet i Baltà
(Terrassa,1825 - Argentona,1890). Farmacèutic i enòleg. L'any 1865 va publicar Enologia espanyola, un estudi sobre els
vins a Espanya i Vinicultura y enologia, que
estudiava el conreu de la vinya a Espanya i el tractament dels ceps.
Moltes gracies per aquest bon article
ResponEliminaEn relació a l'ampliació de l'escola de les carmelites Santa Teresa de Jesús, crec que no va ser als anys 60, sinó a començaments dels 80. La meva àvia, Dolors Martí i Dalmau, va néixer al número 17 del carrer Major de Sant Pere, i la meva tieta àvia, Agnès Martí Dalmau, hi va viure fins el 1982 o 1983, data en què va anar a viure al carrer Mas Adei, a casa dels meus pares.
ResponElimina