Joaquim Verdaguer

"Joaquim Verdaguer (Terrassa, 1945) és un santperenc de soca-rel. Sempre ha estat interessat en temes d'àmbit terrassenc i en la història de la ciutat. És autor de diverses publicacions: "El bàsquet a Terrassa";"Blanca de Centelles"; "Rieres i Torrents", entre altres. Ha estat 2n premi de narració curta dels Premis Calasanç Ciutat de Terrassa 2006 amb "Via Fora".També és autor de diverses maquetes històriques de Terrassa, algunes d'elles exposades al Museu de Terrassa, al Castell de Vallparadís." Terrassenc de l'Any 2015.
Extret del llibre "50 anys en dansa. Esbart Egarenc"


dissabte, 17 de novembre de 2018

La carretera de Rellinars


La carretera de Rellinars enllaça Terrassa amb el poble de Rellinars. Durant el segle XX s’ha conegut com la carretera de Gràcia a Manresa i també com la B-122. Popularment l’anomenaven “la carretera del Lago”.
Actualment, la carretera té el seu quilòmetre O al passeig Vint-i-dos de juliol, però abans de construir-se tot eren camins dificultosos per anar a la muntanya. Un que començava a la riera del Palau al dret de Can Colomer i va ser el primer camí que es va adequar pels carros, necessaris per la construcció del Pantà de la Xoriguera, l’any 1898. Les obres de construcció d’una carretera es van acabar el 1901 al tram de Terrassa a L’Obac. Després, el segon tram fins a Rellinars el 1903, i, el tercer fins a Castellvell i el Vilar el 1906.
L’any 1924, només estava ben adequat fins a Ca n’Amat de la Muntanya, una de les residències d’Alfons Sala. Aquell any, arran de la visita del rei Alfons XIII a Terrassa, en un temps record es va arranjar fins el llac gran, per si la família real volia apropar-se al Pantà. Va ser necessari mobilitzar tots el funcionaris de l’Ajuntament, que, a pic i pala portaren a terme l’obra.
La carretera de Rellinars abans de la Guerra / AMAT

La carretera era molt concorreguda i popular principalment els diumenges doncs el Pantà era un lloc d’esbarjo, on la pesca i l’esplai que oferia el passeig en petites barques feien les delícies de molts terrassencs.
Can Minguet / AMAT
A poc metres del Km. O, a la dreta, trobem la masia coneguda com Can Minguet situada al peu del Pla de l’Ametllera. Antigament, l’era de la masia havia ocupat un bon espai, terreny que va ser absorbit pel pas del ferrocarril. Actualment encara conserva un rellotge de sol bastit l’any 1888 i restaurat el 1998. Al costat del rellotge de sol hi ha la inscripció “Bon Dia”.
Les dues primeres cases a la dreta de la carretera, al número 10, trobem dues façanes modernistes de Lluís Muncunill.
Modernisme de Lluís Muncunill / Rafael Aróztegui
Tot caminant per la mateixa vorera trobem l’església de Santa Creu consagrada el 1960. L’església de línies modernes va ser projectada per l’arquitecte Frederic Vinyals. Té una profunditat de 35 m. i una amplada de 17 m. Destaquen les grans vidrieres que donen una acolorida il·luminació. El temple està sota l’advocació de Santa Elena.
L'església de la Santa Creu /Joaquim Veraguer
Al final d’aquest primer tram de la carretera, a tocar la avinguda de l’Abat Marcet, hi havia el bar conegut com “el Gato Negro”. Devia aquest nom al bar que hi havia a l’extrem esquerre. Més endavant amb el mateix nom, el bar passaria a la dreta de la carretera, per tornar altre cop cap a l’esquerra.
La carretera de Rellinars en l'actualitat / Joaquim Verdaguer
Després de passar per sobre del torrent d’en Pere Parres, uns 500 metres més amunt a la dreta, hi havia la “Central Elèctrica”. Amb el seu enderroc es va urbanitzar la zona com a plaça de la Cultura i la construcció del Centre Cívic Alcalde Morera. Aquest centre es va inaugurar el 22 de desembre 1998
El cine Iris era molt petit i com hi anava molta gent obrien la porta gran i posaben cadires al carrer que practicament era la carretera de rellinars (la vorera). També es pagaba entrada.
Antic pont volat al final de la Guerra Civil / Fons Baltasar Ragon-AMAT
Al pont en l'actualitat / Joaquim Verdaguer

Més amunt per salvar la riera del Palau es va construir un pont de pedra que al final
de la Guerra Civil va ser volat per tal de dificultar el pas de les tropes franquistes.
Continuant amunt a la esquerra hi havia el Cinema Iris. Tota aquesta zona actualment és el barri del Poble Nou.

Més informació:
LA CARRETERA DE RELLINARS.
   R. El Dia, 3 juny 1930, p. 1
POR LA ANTIGUA «CARRETERA DEL LAGO»


LA CARRETERA DE RELLINARS.
   R. El Dia, 3 juny 1930, p. 1

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada