És un dels vials més llarg de Terrassa,
connecta els barris de la Maurina amb els de les Arenes amb un longitud de 4’5
km.
El passeig 22 de juliol / AMAT |
Quan es va decidir la construcció de la línia
del tren del nord, a la dècada dels anys 50 del segle XIX, tant les vies com
l’estació es van construir a les afores de la vila, tot preveient el creixement
urbanístic cap el nord.
I així va ser amb la construcció de les
primeres cases prop de l’estació i del Vapor Galí entre el carrer de Sant
Llorenç i el de Sant Leopold. Aquests trams per on circulaven els carros que
anaven a carregar i descarregar a l’estació del tren, no tenia nom però la veu
popular el coneixia com “el carrer del Ferrocarril”. Va ser l’any 1883 quan
l’Ajuntament li va assignar el nom de Passeig del Vint i dos de Juliol en
commemoració del fet d’armes que s’esdevingué el 22 de juliol de 1872, quan el
sometent de Terrassa rebutjà heroicament l’escaramussa d’un escamot carlí que
s’havia filtrat per l’estació del Nord camuflats en un tren amb la intenció
d’apoderar-se de l’Ajuntament i segrestar l’alcalde del moment. Els terrassencs
van aconseguir rebutjar-los, però per part terrassenca van morir Jaume Jover i
Valentí Alagorda membres del sometent local. Des de llavors, els dos herois
foren elevats al llimb de martirologi laic terrassenquista.
Més cap a llevant, en terres del poble de
Sant Pere, els santperencs anomenaren el seu vial prop la via com a carrer del
Ferrocarril, fins que es va produir l’agregació del poble de Sant Pere a
Terrassa l’any 1904, passant a denominar-se, també, Passeig del Vint i dos de
Juliol. No fou així en el tram per sobre la via entre la carretera de
Matadepera i el carrer de Mossèn Pursals, que encara porta el nom de carrer del
Ferrocarril, donant-se el cas inèdit que, un cop es va produir el soterrament
de la RENFE, aquest tram del carrer amb denominació pròpia també forma part del Passeig Vint i dos Juliol..
El monuments a la Dona Treballadora/AMAT |
Amb l’ampliació del pas per a carros del
terraplè del Torrent de les Bruixes es va unir l’estació i el barri de Sant
Pere. A l’alçada del carrer Major de Sant Pere, el Passeig quedava tallat pel
molí dels Vileta. Quan es va enderrocar, el Passeig es va urbanitzar fins el
carrer de Prat de la Riba.
Durant l’època franquista el nom del Passeig
es va canviar: de l’estació cap a llevant se li assignar el nom Heroes de Codo i de l’estació cap a
ponent Espinosa de los Monteros.
Al llarg de la línia del tren, al seu pas per
Terrassa hi havia 6 passos a nivell que donaven pas cap al nord de la ciutat,
però eren una murga pel trànsit. La línia va acabar convertint-se en un cinturó
de ferro fins que al cap de 150 anys es va portar a terme el soterrament de la
RENFE. L’any 1994, el gran somni dels terrassecs de suprimir la barrera de ferro
es feia realitat amb el soterrament de la línia del tren.
El diumenge 29 de maig de 1994, un dia
radiant, l’ampli Passeig del Vint-i-dos de juliol, encara per urbanitzar però
lliurat de les vies del tren, s’obria als terrassencs que, amb una gran festa
celebraven la inauguració de la nova estació subterrània.
Dos anys després, el 7 de juliol
de 1996 s’inaugurava la urbanització del passeig Vint-i-dos de juliol amb la
celebració d’una pedalejada popular encapçalada per l’alcalde, Manuel Royes, i
una festa infantil.
El passeig 22 de Juliol / AMAT |
Poc a poc el Passeig es va anar
poblant d’alts edificis però al llarg del recorregut no disposa de quasi cap
edifici emblemàtic: l’antic Condicionament entre el carrers de Mare de Déu dels
Àngels i del Canonge Rodó i l’Estació edificada a principis del segle XX.
L'estació del Nord / AMAT |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada