La
bella aspiració terrassenca de transformar els torrents de Vallparadís i Monner
en un parc ja ve de lluny. A principi de segle uns somiadors avantpassats,
lletrats i doctes, projectaren el futur del torrent, amb uns devessalls
enjardinats. El 25 de juliol de 1915 amb el títol de “Ciutat Jardí” s’inaugurava una exposició, a l’Agrupació
Regionalista, en què es podien contemplar els plànols d’un idealitzat parc de
Vallparadís, dissenyat per l’arquitecte Josep M. Coll i Bacardit.
Parc idealitzat per Josep Coll i Bacardit / AMAT |
El
consistori local en prengué nota però no va poder assumir un projecte tan
ambiciós. Durant molts anys a tots els plans generals d’ordenació, de reüll, es
feia menció a aquest espai, en altres
temps en un extrem de la població i que a poc a poc s’anava ressituant al bell
mig de la ciutat oferint un marc verd coronat per les esglésies de Sant Pere i
el castell de Vallparadís.
Projecte d'"autopista" al Parc de Vallparadís / AMAT |
No
és, si més no, en el Pla General d’Ordenació de 1958, quan es fa un seriós pla
especial pel parc de Vallparadís, recollint les belles aspiracions modernistes
però adaptant-les a les necessitats del moment, a la circulació viària. La
visió futurista del moment feia que concebís el pas del que en deien una
“autopista”, si més no, d’una avinguda per al
trànsit pel bell mig del parc que enllaçaria, de sud a nord, la
carretera de Montcada amb la de Matadepera. Aquesta via, d’una amplada d'entre 15 a 20 metres, seguiria el
curs del llit dels torrents de Vallparadís i Monner prèviament canalitzats. En
total serien transformats 47.000
m2 en asfalts i amb la inclusió de
dos túnels i uns quants enllaços de servitud en aquesta via. La resta de torrents serien enjardinats
amb una dependència important cap vers a
“l’autopista”.
Els estanyols del parc /J.Colomer Planas - Arxiu Tobella |
Al
llarg dels anys s’han fet actuacions puntuals al torrent: Amb l’enderroc de les
cases del Sot del Pi a finals dels anys 50 del segle XX, en el seu lloc es van
fer jardins amb dos petits estanyols ondulats que aprofitaven les aigües de
l’antiga font de l’ocellet. També es procedí a l’enjardinament a redós del
castell de Vallparadís.
No
és fins l’any 1986 que el Consistori presentà un nou projecte, en el qual es
desestimava la construcció de l’”autopista”.
La
redacció del Pla Especial de Vallparadís es va adjudicar, l’any 1985, a l’urbanista Manuel
Ribas i Piera i el desembre de 1989 es va aprovar definitivament el projecte,
el qual estava dividit en cinc actuacions diferenciades: la primera, la del
tram central que va des del Museu Tèxtil al Pont del Passeig. La segona, la que
abraça tot el torrent Monner, des del passeig Vint-i-dos de juliol al Museu
Tèxtil. La tercera fase va ser la del torrent de les Bruixes (un tram del
torrent de Vallparadís) des del passeig Vint-i-dos juliol a la confluència amb
el torrent Monner, sota el Museu Tèxtil. La quarta etapa des del pont del
passeig al del cementiri vell i, la cinquena i més ambiciosa, la que va des del
pont del cementiri al pont del Gall o de la carretera de Montcada, amb la
construcció d’un gran estany.
Les
obres s’iniciaven l’any 1991 i així s’iniciava un dels projectes més ambiciosos
dels últims anys junt amb el soterrament de la RENFE.
El dia 18 de febrer de 1995 el parc de
Vallparadís, en el tram del Pla del Castell, presentava un gran ambient festiu
amb la presència de milers de terrassencs que, des de primera hora del matí
anaven parc amunt, parc avall, per tal de guaitar les millores i gaudir de les
actuacions dels grups d’animació de La Bestiola i l’Aixeta. Però l’atractiu que va
embadalir a la concurrència va ser el tren de miniatura del Club Ferroviari de
Terrassa, al qual van pujar unes 3.000 persones.
Inauguració del Parc de Vallparadís / Fotos Francino-AMAT |
Després de diverses inauguracions arreu de la
ciutat el president de la
Generalitat, Jordi Pujol, acompanyat de les autoritats locals
encapçalades per l’alcalde, Manuel Royes feien acte de presència al parc per
procedir a la seva inauguració. Les autoritats van fer la seva entrada pel
costat de la Casa Baumann
on es va descobrir una placa emmotllada en un pedestal amb la inscripció
següent: El parc de Vallparadís fou
inaugurat el dia XVIII de febrer pel president de la Generalitat de
Catalunya Molt Hble. Sr. Jordi Pujol i l’Alcalde de Terrassa Excm. Sr. Manuel
Royes / MCMXCV.
El Pla del Castell / Rafael Aróztegui |
Tot seguit baixaren a l’esplanada on, des de
sobre d’un entarimat, van fer els parlaments protocol·laris exaltant el gran
somni dels terrassencs: la recuperació del gran cor verd natural al bell mig de
Terrassa.
Després, acompanyats de la multitud, visitaren el parc acabant el recorregut en el
tren en miniatura, on hi pujaren el president i l’alcalde i la resta d'autoritats
per recórrer el seu circuit que, passant per pontets i túnels, donava la volta
per sota el pont del passeig.
Durant tot el dia l’espai inaugurat estigué molt
concorregut pels terrassencs que volien conèixer i gaudir de la natural bellesa
del parc.
El trenet de Vallparadís / Rafael Aróztegui |
A principis del 1996, l'obra rebia una
injecció econòmica que resultaria determinant per a la recuperació del torrent
com a parc central de Terrassa: la subvenció de 1.185 milions de pessetes
procedents dels Fons Europeus de Cohesió.
L'aportació europea, que suposà el 80% del cost total, ha estat definitiva per a poder executar, entre el 1996 i el 1999, el tram comprès entre el passeig 22 de Juliol i el pont del Gall. Aquest tram ocupa uns 170.000 metres quadrats, i, per tant, significa el 70% de la totalitat del parc.
L'aportació europea, que suposà el 80% del cost total, ha estat definitiva per a poder executar, entre el 1996 i el 1999, el tram comprès entre el passeig 22 de Juliol i el pont del Gall. Aquest tram ocupa uns 170.000 metres quadrats, i, per tant, significa el 70% de la totalitat del parc.
Fons consultades:
Ajuntament
de Terrassa. Vallparadís. El Gran Cor
Verd de Terrassa. Tríptic.
Ajuntament
de Terrassa. Un projecte per al Conjunt
Monumental Esglésies de Sant Pere de Terrassa. Tríptic.
AHCT.
Exp. de foment núm. 294/1936. capsa 31
AHCT.
Pla General d’Ordenació 1958. Obres Públiques. exp. 5 i 6/1958
AMAT.
Llibre d’actes del Ple.núm. 43, 1923-29
AMAT.
Llibre d’actes del Ple núm. 51, 1957-1959.10 juliol 1959
BOIX,
Josep. Cien años de Urbanismo. Caixa
d’Estalvis de Terrassa 1977
Diari de
Terrassa. 30 setembre 1997
Diario
de Terrassa. 18 Febrer 1995
Diario
de Terrassa. 21 Febrer 1995
FIGUERAS,
Pere i TAPIOLAS, Judit. Terrassa
1901-1919. Arxiu Tobella. Terrassa 1990
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada