Joaquim Verdaguer

"Joaquim Verdaguer (Terrassa, 1945) és un santperenc de soca-rel. Sempre ha estat interessat en temes d'àmbit terrassenc i en la història de la ciutat. És autor de diverses publicacions: "El bàsquet a Terrassa";"Blanca de Centelles"; "Rieres i Torrents", entre altres. Ha estat 2n premi de narració curta dels Premis Calasanç Ciutat de Terrassa 2006 amb "Via Fora".També és autor de diverses maquetes històriques de Terrassa, algunes d'elles exposades al Museu de Terrassa, al Castell de Vallparadís."
Extret del llibre "50 anys en dansa. Esbart Egarenc"


dissabte, 24 de juny de 2017

L’avinguda de Josep Tarradellas

Aquesta avinguda és l’antic llit de la riera del Palau. Va començar a canalitzar-se a finals dels anys 50 davant la necessitat d’urbanitzar la zona amb un vial que connectés la Rambla d’Ègara amb l’avinguda d’Abat Marcet.

Des de la construcció de la línea del tren, aquesta havia estat un cinturó de ferro que tallava la comunicació entre la part nord de la ciutat i el centre, només viable pels passos a nivell que la feien possible.
El Pont de la RENFE. 1900/ Fons Ragon-AMAT
L’arribada del tren que era sinònim de progrés i riquesa i que va ajudar al desenvolupament urbanístic i econòmic, va acabar convertint-se en un problema: dividir la ciutat
La futura avinguda de Josep de Tarradellas l'any 1958/ AMAT
Fins a finals dels anys 50 que es va construir  el pas elevat de la carretera de Castellar no es va trencar aquesta barrera. Per tant, era necessari l’obertura d’un altre vial  cap a l’oest, per tal de descongestionar els passos a nivell.
Amb la urbanització del tram de l’actual avinguda de Josep Tarradellas i el tram de l’avinguda de l’Abat Marcet fins a la carretera de Rellinars es va aconseguir l’anhelat vial de ponent.
El pont de la RENFE / AMAT
En un principi, en un costat només hi havia el camp de futbol de l’Agut i a l’altra banda de la riera hi havia uns pisos que l’empresa Agut va construir pels seus treballadors i també les terres de Can Llobet amb la masia al mig.  L’any 1966 s’iniciaren les obres de construcció dels pisos de Gibraltar. El vial va agafar el nom de carrer de Gibraltar.
Avda de Gibraltar 1970 / AMAT
l
La incapacitat d’absorbiment del col·lector de la Rambla i els estralls que va ocasionar la rierada del 1962, van fer que la Confederació Hidrogràfica dels Pirineus Orientals procedís a desviar-la, per mitjà d'un transvasament. El curs de la riera, que, a l'alçada de l'avinguda de l'Abat Marcet, girava cap al sud i s’adreçava cap a la Rambla, va ser desviat de manera que continués en línia recta cap al sud-oest. Per fer possible aquest transvasament va caldre una obra faraònica, amb l’obertura d’un llit nou i profund que, des de l'avinguda de l'Abat Marcet, enllaçaria amb el torrent de la Maurina, tot travessant les altes terres de Can Boada del Pi.
Josep Tarradellas

Després d’aquesta obra, l’avinguda es va transformar en un bulevard.
L’any 1988, arran de la mort del ex-president de la Generalitat, Josep Tarradellas, el Ple de l’Ajuntament acordà canviar el nom de Gibraltar  per avinguda de Josep Tarradellas. El president va nèixer l’any 1899 al poble de Cervelló. Fou secretari general d’Esquerra Republicana de Catalunya i representant del partit al Parlament espanyol (1931-1933). Ocupà diferents conselleries de la Generalitat fins assumir la de finances el 1936 i la de Cultura el 1937. Durant la Guerra Civil organitzà la indústria de guerra  i ajudà a les col·lectivitzacions d’empreses. Després de la Guerra, s’exilià a França i Suïssa, on li donaren el dret d’asil, però al final s’instal·là a França. El 1954 va ser nomenat president de la Generalitat a l’exili. El 1977 retornà a Catalunya com a president provisional de la Generalitat fins el 1980. Va morir a Barcelona l’any 1988.
Descobriment d'una placa en homenatge a Josep Tarradellas. 1988/AMAT
El dia 10 de setembre de 1988 es van organitzar una sèrie d’actes d’homenatge pòstum a Josep Tarradellas amb la presència de la seva vídua, la Sra. Antònia Macià. És per això que es va descobrir una placa a l’avinguda,que, encapçalada per l’escut de la ciutat, porta la següent inscripció: «Avda. Josep Tarradellas i Joan / President de la Generalitat de Catalunya / 1954-1980 / 11-9-1988».
La placa dedicada al president Josep Tarradellas/ Joaquim Verdaguer
No serà fins l’any 1991, en motiu del imminent soterrament del tren de la RENFE, que es va fer una remodelació d’envergadura, substituint el pont centenari de la Rambla per un de modern: unes grans bigues donaven pas a un gran ull de pont que permetia els pas de quatre vials de circulació i dos de vianants. Amb aquesta obra l’avinguda i la construcció d’alts edificis l’avinguda donava un aire de modernitat

 
L'avinguda de Josep de Tarradellas

 

Fonts Consultades: 

LA AVINGUDA DE TARRADELLAS

Boix, Josep. Diario Terrassa. F.S., 16 jul. 1988, p. 8

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada