L’orografia de la
nostra ciutat ens presenta una ciutat retallada pels diferents torrents que ha
fet necessària la construcció de ponts per salvar el seu pas. Mentre que ha
Terrassa ha estat necessari el bastiment de 34 ponts, a Sabadell, una ciutat
similar a la nostra, la seva presència és quasi nul·la.
El primer viaducte
es va construir al segle XVII sobre el torrent de Vallparadís, per unir el
poble de Sant Pere i la vila de Terrassa. (veure en aquest blog el monografic "El Pont de Sant Pere".http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2012/10/el-pont-de-sant-pere.html Haurien de passar tres segles, fins
que els terrassencs es decidissin a salvaguardar-se del pas dels torrents. Fou
necessari alçar dos incipients ponts per facilitar el creixement de la vila cap
a l’altre costat de la riera del Palau, així com la construcció d'un altre pont
més avall, enllestit l'any 1884, per unir la carretera de Montcada amb la de
Martorell.
Uns anys abans, el
1856, amb la construcció de la línia ferroviària del Nord, havia calgut bastir
quatre ponts al seu pas pel terme de Terrassa, però, curiosament, als dos
torrents de més fondària, el de Vallparadís i el de Santa Maria o torrent
Monner, el seu pas es resolgué amb terraplens.
L'any 1898 s'alçà
el pont del Passeig, que donava sortida a la carretera de Castellar i obria pas
al creixement de la ciutat cap a l'altra riba del torrent de Vallparadís. (veure en aquest blog el monogràfic sobre el Pont del Passeig. http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2012/10/el-pont-del-passeig.html
En fer l’actual
carretera N-150 o de Montcada, començada l’any 1848 i inaugurada el 1852, es
van construir diversos ponts dins el terme municipal de Terrassa: el pont de la
Torre (o del Gall), damunt el torrent de Vallparadís i esmentat pel comandant
Bonet l’any 1850; el pont sobre la riera de les Arenes, modificat i eixamplat
al llarg dels anys, i el de la Betzuca, abans d’arribar a can Barba de la Pedra
Blanca, el qual, actualment, es manté intacte.
El pont del Gall. 2009 / Joaquim Verdaguer |
Els ponts també han
fet història. Les dificultats que comportà el bastiment del pont de Sant Pere i
les picabaralles entre santperencs i vilatans de Terrassa per la seva
construcció marcaren un episodi d’enfrontada rivalitat pels litigis parroquials
i sobre els impostos.
Pont de la ctra. de Rellinars destruït el 1939 / Fons Ragon-AMAT |
Fent un balanç dels
34 ponts terrassencs, aquests els trobem sobre els vials fluvials de la Riera
del Palau, torrent de Vallparadís i la riera de les Arenes.
A l’antiga riera
del Palau, abans de cobrir-la per fer la Rambla d’Ègara hi havia 5 ponts, els
quals van quedar inutilitzats al urbanitzar la rambla. Tots eren per passar del
centre urbà a Ca n’Aurell. El més antic era el de la RENFE.
A finals dels anys
70, al voler construir el pas deprimit de l’entrada de l’autopista per la
Rambla, es va quedar al descobert l’antic pont de la carreteres de
Montcada-Martorell, que havia quedat colgat. Actualment després de la desviació
de la riera pel Transvasament, el total de viaductes és de 8 i dues
passarel·les. Cal destacar el pont-rotonda de la carretera de Martorell.
Al torrent de
Vallparadís hi trobem 6 ponts i 4 passarel·les. Destaquen els ponts de Sant
Pere i del Passeig.
Al final del
torrent hi ha el viaducte més llarg de Terrassa; el de l'avinguda de Santa Eulàlia.
La passarel.la més singular del parc de Vallparadis és la que hi
ha al torrent Monner. El dia 1 de juny del 2004 s’inaugurava aquesta
passera que dóna pas de vianants per anar des de la zona dels Museus del carrer
de Salmerón fins a les esglésies de Sant Pere. És un pont de 80 metres sense
cap pilastra que el subjecti. S’aguanta per dos cables tensats i és capaç de
suportar fins a 400 kilos per m².
La passera del Torrent Monner / Joaquim Verdaguer |
És una obra d’enginyeria única a Europa que
ha merescut diversos premis: Premi Bonaplata 2003; Finalista dels Premis FAD
2005; Premi Catalunya Construcció 2005; Premi Construmat 2005; Premi 3ª.
Biennal d’Arquitectura del Vallès 2005; Premi Internacional Puente de Alcántara
2005; Premi Footbrige Awards 2005.
Pont de la RENFE sobre la Riera de les Arenes 1962 / Fotos Altimira |
Pont provisional de la RENFE construït pel militars / Fotos Altimira |
La resta de ponts
són convencionals. Destaca la passarel·la per a vianants que uneix el nord
del barri de Ca n’Anglada amb el de Torre Sana.
Pont de l'Amistat / Joaquim Verdaguer |
Puc discrepar? El que hi ha al final del torrent de Vallparadís és, com bé dius, el viaducte més llarg, però no és de l'autopista, és el desviament de la nacional que ve de Martorell i va cap a Sabadell.
ResponEliminaMolt interessant!Gràcies per publicar-ho!
ResponElimina