Abans del segle XX, els terrassencs, per anar a Martorell
baixaven per la riera del Palau i travessant en diagonal l’actual barri de la
Cogullada, enfilaven Les Carbonelles cap a Martorell. Encara queden restes
d’aquell camí: un corraló en diagonal
que va des del carrer de Linné al de Lavoisier ens ho recorda. També es podia
accedir pel camí de la masia de Ca n’Aurell que portava al camí Vell de
Ullastrell.
No és fins l’any 1883 que s’inicien els treballs de moviment
de terres i d’explanació per a construir la carretera de Martorell. Uns mesos
més tard, un fort temporal, sense precedents, produí diversos estralls a la
ciutat, entre ells l'arrasament de les obres esmentades. Tot i això el 7
d’abril de 1883 s’inaugurava la carretera, anomenada carretera de Vilafranca
del Penedès a Terrassa i més tard C243. Dos anys més tard es completava l’obra
amb la construcció d’un pont per salvar la riera del Palau i enllaçar la
carretera amb la de Montcada.
Carretera de Martorell. 1885 / AMAT |
Arran la seva inauguració, es van construir les primeres
cases prop del carrer d’Arquímedes, mentre que més a ponent, al genuí “Ca
n’Aurell” es construiren les primeres cases arran la carretera, en el que es
coneixia com a carrer de Can n’Aurell, l’actual carrer Ramón Llull.
Al núm. 2 de la carretera hi havia el cinema Doré inaugurat
el 1929. I a la cantonada amb el carrer
Concili Egarenc, la fàbrica de cal Niquet.
A mig carrer al costat del torrent del Batlle; el primer
camp de futbol dels Kubales i la Piscina Vella. Al final, també a l’esquerra;
la Masia de Ca n’Aurell.
Cursa ciclista passant per la carretera de Martorell / AMAT |
Entrada a la carretera de Martorell/AMAT |
Antigament per anar a Olesa els vilatans terrassencs prenien el
camí per l’actual carrer de Marte i, després de seguir pel carrer Dr. Ullés
baixava cap el torrent de les Aymerigues i, en diagonal anava a trobar el coll
de Bonastre sota el turó del Roc Blanc per entrar en terres de Can Misser i
seguir cap Olesa. El motiu de donar aquesta petita volta era que en línia recta
pel que és l’actual carrer Gutenberg i Doctor Salvà degut a la profunditat en
que es trobava el torrent del Batlle era impracticable pel pas del transit dels
carruatges. L’actual entrada del carrer Doctor Salvà tenia tres metres
d’alçada.
L’any 1883 es va
començar a construir la carretera de Martorell. Quan aquesta va arribar a
l’actual cruïlla, es va començar la construcció de la d’Olesa fins al coll de
Bonastre on enllaçava amb l’antic camí.
La primera
construcció al barri va ser, l'any 1915, la del Parc de Desinfecció.
El Parc de Desinfecció / Fons Ragon-AMAT |
Carretera de Martorell / AMAT |
La forta immigració dels anys cinquanta va accelerar el desenvolupament urbanístic del sector. Per solucionar algunes deficiències es va crear la Comissió Local Pro-Edificis Religiosos i Culturals que va portar al barri, l'any 1956, l'establiment de la Casa de Formació Professional dels Salesians, que donaren cobertura a l'ensenyança en el barri.
Carretera de Martorell .2010 / Joaquim Verdaguer |
Busco una empresa de limpieza con agua a presión en Martorell para un desatasco de una tubería, ¿alguien sabe de alguna?
ResponElimina