Per tercera
vegada la línia del tren del nord, la
RENFE, era protagonista d’una multitudinària concentració de
terrassecs L’any 1994, el gran somni dels terrassecs de suprimir la barrera de
ferro que separava el sud del nord de la ciutat, es feia realitat amb el
soterrament de la línia del tren.
La
capvesprada del dia 27 de maig de 1994 passava l’últim tren per les vies a cel
obert. Els veïns de l’antic poble de Sant Pere per celebrar-ho varen anar fins
a Sabadell i tornaren en aquest històric últim viatge. L’endemà dissabte,
mentre es procedia al canvi de les vies, el servei de trens era substituït
provisionalment per autocars.
Celebració popular / Foto Rafael Aoztegui |
El diumenge
29 de maig de 1994, un dia radiant que convidava a anar a la muntanya o la
platja, l’ampli passeig del Vint-i-dos de juliol, encara per urbanitzar però
lliurat de les vies del tren, s’obria als terrassencs que, amb una gran festa
celebraven la inauguració de la nova estació subterrània.
A les dotze
del migdia un tren, procedent de Barberà del Vallès, enfilava el túnel de Ca
n’Anglada fent la seva entrada a la nova estació subterrània, no sense abans
trencar una barrera de paper amb la inscripció “A Terrassa trenquem barreres”. En el tren hi viatjaven el ministre
d’Obres Públiques, Josep Borrell; el conseller de Política Territorial, Josep
Maria Cullell; l’alcalde de Terrassa, Manuel Royes, i la presidenta de RENFE,
Mercè Sala. Tots ells acompanyats de quatre-cents convidats.
Inauguració del soterrament / Fotos Rafael Casanova / AMAT |
Després de
baixar del tren i pujar al vestíbul, les autoritats van deixar testimoni de
l’acte amb el descobriment d’una placa, la qual deia: “137 anys després de l' arribada del primer tren a Terrassa, la ciutat
celebra en el dia d’avui el pas del primer tren pel tram soterrat de la via
fèrria de RENFE, i inaugura la nova estació subterrània, sota la presidència de
l’Excm. Sr. Josep Borrell, Ministre d’Obres Públiques, Transports i Medi, i amb
l’assistència de l’Hble. Sr. Josep Collell, conseller de Política territorial i
Obres Públiques de la
Generalitat de Catalunya, entre d’altres autoritats, sent
alcalde de la Ciutat
/ L’Excm. Sr. Manuel Royes / Terrassa, 29 maig de 1994”.
Mentre es descobria la placa a dalt, al passeig Vint-i-dos de juliol,
esclataven un seguit de grans petards advertint a la multitud de l’acte. Tot i
que alguns van poder-lo seguir per una pantalla gegant instal·lada prop de
l’estació, no tots pogueren, perquè allà s’hi aplegaven més de quinze mil
persones. Des de primeres hores del matí els terrassencs i no terrassencs
emplenaren l’espai tot esbargint-se amb un seguit d’atraccions pels menuts així
com exhibicions de cultura popular dels Castellers i Minyons, bastoners,
gegants, drac i nans.
Tot seguit
les autoritats feren acte de presència a la porta de l’estació des d’on van fer
els seus parlaments. La festa continuà amb actuacions de l’Esbart Egarenc, i
els centres regionals de la
Irmandade Galega O Nosos Lar, El Centro Andaluz de Nueva
Cartenya i el Centro Cultural Unión Extremeña. Durant la resta del dia el
passeig Vint-i-dos de juliol va ser un constant moviment de terrassencs que tot
passejant visitaven la nova estació.
Dos anys
després, el 7 de juliol de 1996 s’inaugurava la urbanització del passeig
Vint-i-dos de juliol amb la celebració d’una pedalejada popular encapçalada per
l’alcalde, Manuel Royes i una festa infantil.
Fonts
consultades:
Diario de Terrassa. 31 de maig 1994. Suplement
especial
L’Actualitat / El 9 Nou. 30 de maig de 1994.
Pàg. 3, 4 i 5
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada