A finals del segle XIX, Terrassa creixia, i amb ella, el
comerç. La ciutat tenia en aquella època 18.000 habitants. La plaça Vella, on aleshores estava instal·lat el mercat a l'
aire lliure, no donava ja abast a les necessitats d’espai per acollir-lo. És
per això que l’any 1896 l’Ajuntament acordà la construcció d’un edifici
exclusivament per a aquesta funció, que
resolgués el problema de la saturació i augmentés la comoditat i la salubritat
– tema que tant preocupava a l’alcalde Ullés.
Dos anys més tard, l’antic Hospital situat al final del
raval de Montserrat s'enderrocava per
deixar lloc a l’edificació del nou mercat. La primera pedra es va col·locar el
dia 4 de juliol de 1904 amb motiu de la Festa
Major. El dia 14 de novembre
de 1908 s’inaugurava amb la presència de l’alcalde Alfons M. Ubach i autoritats
i dels arquitectes Antoni Pascual i
Melcior Vinyals. L’acte va finalitzar amb un àpat al' Hotel Peninsular.
El pressupost fou
d’un milió de pessetes de l'època.
El nou mercat/Fons Ragon-AMAT |
El seu nom commemora el centenari de l'inici de la Guerra del Francès,
coneguda també com la Guerra
de la Independència
espanyola, el 1808, si bé s'havia
proposat dir-ne també «Mercat de la Llibertat». Per la Festa Major del 1908 estava
prevista la inauguració del mercat, la qual cosa no va ser possible ja que
encara estava en obres. Durant aquells
dies la ciutat celebrava el centenari de la Guerra del Francès amb diversos actes. Un d’ells,
celebrat els dia 6 de juliol, va ser la
col·locació, a la façana del Raval de Montserrat, d’una placa commemorativa en
homenatge als herois terrassencs que lluitaren
en aquella guerra «1808 homenatge a Sagrera, Vinyals, Viver i altres
ciutadans que se sacrificaren per la independència de la pàtria. Terrassa, en
el primer centenari, 1908.».
El Marcat de la Independència/Fons Ragon-AMAT |
De les tres naus,
l'ala petita es destinà bàsicament a la venda de peix i pesca salada, mentre
que a les altres dues hi havia parades de carn, fruita, verdura, espècies,
llegums i queviures. En un principi el seu horari era de les 5 del matí fins a
la posta del sol.
Interior del Mercat/Fons Ragon-AMAT |
L’edifici és una de les mostra més interessants de la nostra
arquitectura de principis de segle. Té planta de tres naus en forma de ventall,
que s’uneixen sota una gran lluerna. Té una superfície d'uns 3.400 m² a la planta
principal i d'uns 1.500 m²
a la planta subterrània, originàriament destinada a les cavalleries i
actualment zona de serveis; la disposició en dues plantes s'explica pel
desnivell existent entre el Raval i la Rambla. La seva estructura està formada per 50 columnes
de ferro colat que aguanten una coberta que afavoreix l'entrada de la llum
natural a través de 4.000 claraboies de vidre. Si bé estilísticament no es
destaca gaire, constructivament presenta solucions força remarcables per
l’època. En primer lloc cal fer esment de l’encertat ús de ferro com a element
estructural. Antoni Pascual donà al Mercat el que probablement és l’estructura
de ferro més valenta d’aquells dies, en la qual s’empraren 25 tones d’aquest
material. Amb tot, aquest lleugeresa estructural no queda reflectida a
l’exterior, d’aspecte bastant massís. Façanes exteriors atractives amb
finestres de fusta verticals d'arc de mig punt separades de tres en tres per
mitjà de pilastres.
La façana és acabada amb una cornisa en motllura que
delimita la teulada, de dos vessants, amb teula plana i amb una lluerna
central en el carener amb vidres pintats de color blau i coberta actualment de
plexiglas.
Cal esmentar el treball de ferro forjat a les portes d'accés
a les naus de l'edifici a l'estil del Born barceloní, de caire modernista.
El Mercat de la Independència en l'actualitat |
Des de la seva
inauguració, l'edifici ha sofert algunes reformes i obres de restauració: l’any
1960 instal·laren el primer muntacàrregues; el 1985 es fa la meva primera gran
restauració i 1998 es va construir un
pàrquing soterrat del Raval.
El 1983 es
constitueix l’Associació de Concessionaris del Mercat de la Independència
Interior del mercat |
Originalment la
planta soterrada fou destinada a les cavalleries, per a carruatges i cavalls; i
fins a l'any 1972 va acollir el mercat majorista de fruites i verdures que,
posteriorment, passà a la Mancomunitat. Actualment és on s'ubiquen els
departaments auxiliars (magatzems, obradors i cambres frigorífiques), la zona
d'accés per a les mercaderies, per a la gestió selectiva dels residus i els
lavabos (públics i per als venedors).
Com a curiositat,
durant la Guerra Civil
es va projectar al raval de Montserrat un refugi antiaeri amb un túnel de 10 metres d’amplada que
aniria des del carrer Cremat al Mercat de la Independència. Les
entrades estarien situades, una dins del mercat i l’altra al pati de
l’Ajuntament. La cabuda seria per a 3.440 persones, dues per m2. En
un informe sobre censos de refugis habilitats demanat per la Junta de Defensa
Passiva de Catalunya, l’arquitecte dóna compte de l’estat dels mateixos a
Terrassa a 18 de juliol de 1938. El del Raval s’havia començat a construir amb 25 metres de galeria
d’entrada per la part del Mercat. Actualment encara queda part d’aquesta
entrada.
Fonts consultades:
FIGUERES, Pere; VERDAGUER, Joaquim. La
plaça Mercat. Claxon-Arxiu Tobella 24 març de 1986.
TAPIOLAS,
Judit i FIGUERAS, Pere. Terrassa
1901-1919. Arxiu Tobella. Terrassa 1990
ESTRADA,
Josep. 1908 – 2002 Història i record del marcat de la Independència
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada