El meu company i "assessor d’imatge" d’aquest blog,
Rafael Aróztegui, m’ha fet a mans una noticia amb les corresponents
fotografies, d’un cas insòlit i desconegut en la historiografia terrassenca. En
un primer moment ens pensàrem que era una innocentada o una broma carnavalesca,
però no quan tres diaris de l’època es feien ressò del fet.
El tren Renard a Barcelona |
Es tractava de l’arribada a Terrassa d’un tren "Renard".
Aquest era un vehicle que va aparèixer a França a principis del segle XX. Era
un tren tractor inventat pel francès Charles Renard, consistent en un
comboi articulat de tres o quatre cotxes tirats per un locomòbil amb un motor a
gasolina. La novetat d’aquest vehicle a rodes es que podia anar per carreteres
enllaçant poblacions on no arribava el tren convencional. La màquina no
arrastra el tren, sinó que transmetia als vagons per mitjà d’un eix de
propulsió contínua, la potencia necessària per cada un dels motor de cada vagó.
La màquina motriu era de quatre cilindres i desenvolupava 75 cavalls de
potència.
La premsa local anunciava pel dia 1 d’abril de 1908 l’arribada
d’un tren "Renard" a Terrassa. Aquell dia a les 8 del matí sortí de
Barcelona un comboi que, a una velocitat de 12 kilòmetres per hora, passà per
Sant Cugat del Vallès i Rubí arribant a Terrassa a dos quart d’una. A les
“quatre carreteres” l’esperaven l’alcalde de la ciutat, Joan Vallhorrat Prat
acompanyat per diverses autoritats locals, els quals pujaren al vehicle junt
amb nombrós públic que omplí el tren festivament, enfilant el carrer de Topete,
ple de sotracs que tapaven fins les llànties de les rodes. El tren va pujar la
rampa d’aquest carrer entre les aclamacions del veïnat, fins al Passeig, on
l’esperava una multitud de terrassencs. El tren "Renard" aparcà a
l'extrem del Passeig on els encuriosits ciutadans el contemplaven, mentre que
els promotors i el conductor eren convidats a un àpat a l'hotel Peninsular.
A les tres, el comboi girà en direcció al pont del Passeig i enfilà la
carretera de Castellar, efectuant maniobres que van despertar l’admiració dels
presents.
A les quatre de la tarda, el tren "Renard" arribava a
Castellar i d'allà a Caldes de Montbui, on feren nit. L’endemà
continuaren l'itinerari previst visitant les principals poblacions de la
província.
Autonomia giratoria del tren |
La premsa terrassenca es feu ressò i qüestionava la pràctica
d’aquest transport segons les necessitats de la població. Considerant que la
velocitat màxima podria arribar a 24 kilòmetres per hora, en un trajecte entre
Barcelona i Terrassa tardaria una hora i trenta minuts, sense comptar les
parades. Per tant, per fer el trajecte empraria quasi les dues hores.
Estem en una època en què el transport es feia amb els tren del Nord, i
que les poblacions que no arribava el transport ferroviari, les comunicacions
es feien amb diligència o amb tartana.
També la premsa estava pendent dels tràmits i projectes que es portaven
a terme a Barcelona per fer un tramvia ràpid prolongant el de Sarrià.
El projecte no es portà a terme, ja que depenia de l'arribada
del tren des de Barcelona per l’Arrabassada, la qual cosa es va desestimar.
No serà fins el 1919 que arribarà el tren de Sarriá a la Rambla d'Égara
La Comarca del Vallès. 1 abril 1908
Sembra. 2 abril 1908
Industria e
invenciones. 25 abril 1908
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada