L’arribada del tren del Nord, l’any
1856, i la instal·lació de l’estació als afores de la vila va comportar que el
viatgers anessin amunt i avall per un camí entre camps d’oliveres. L’Ajuntament
va voler transformar-lo en un vial adient d’una “ciutat” que donés vistositat a
la sortida de l’estació. És per això que, en sessió plenària, acordà urbanitzar
el camí i deixar una bona amplada. El van anomenar rambla (carrer del Nord).
Carrer del Nord, 1928 / Fons Ragón-AMAT |
El 18 de març de 1862 l’Ajuntament
acordava que la plaça de l’estació havia de ser porticada i que portés el nom
d’Isabel II, i que el carrer nou que es volia obrir confrontant el carrer Mas
Adei, portés el nom de Príncep Alfons (futur carrer del Nord).
El projecte de gran plaça no es va
portar a terme. L’any 1871 Antoni Ventalló aixecava un edifici en el xamfrà
entre els carrers de Mas Adei i del Nord, que més endavant seria el magatzem
Humet y Hermanos, SA. El 1874 s’edificà en el xamfrà entre Cervantes i
Vint-i-dos de Juliol. Per tant, la plaça quedà més reduïda del que s’havia
projectat el 1862.
La Fonda Europa / Fons Ragon-AMAT |
Tan bon punt es va urbanitzar la plaça
i el carrer del Nord, van començar a sovintejar els llocs de restauració per
donar servei als viatgers: la
Fonda Europa , la Fonda Universo , a la plaça, i la Posada del Carril, la Fonda de Cal Català, el restaurant
Petit Pelayo, la Fonda
Progreso , al carrer del Nord...
Servei de Tartanes 1915 / Fons Ragon-AMAT |
La llarga distància entre l’estació i el centre
de la ciutat va fer necessària la instauració d’un servei de tartanes, el 1885,
del qual tenia cura un home anomenat Maset. Ja entrat el segle XX, aquest
servei seria substituït per taxis.
El primer edifici, que es va construir com a estació
el 1856, era molt reduït i amb un jardí al davant. L’any 1885 l’estació era
rebaixada a quarta classe, mentre que la de Sabadell era elevada a segona classe.
Però no va ser fins l’any 1899 que es va voler rescabalar la categoria de
l’estació. L’Ajuntament va sol·licitar a la Direcció General
del Ferrocarril del Nord, la construcció d’un nou edifici. A principi de segle
es va enderrocar i es va edificar l’estació actual amb eixida directa a la
plaça. Actualment aquesta sortida està anul·lada.
L’any 1908 l’Ajuntament va decidir empedrar la
plaça.
Rebuda del rei Alfons XIII / Fons Ragon-AMAT |
La plaça era
el lloc on les autoritats i la població rebien els personatges il·lustres que
visitaven la nostra ciutat: la reina Isabel II, el seu fill Alfons, juntament
amb el seu seguici, els generals O'Donell, Prim i Dulce. El rei Amadeu de Savoia,
el 1871; el rei Alfons XII, el 1883, rebut per una gran multitud, amb les
orquestres Trullassos i Àngels, tocant la marxa reial, i la multitudinària
rebuda d’Alfons XIII, el 1904. Amb la irrupció de l’automòbil, l’arribada de
personalitats per l’estació del Nord va minvar.
La bàscula del Pes Públic / Rafael Aróstegui |
Durant els anys cinquanta del segle XX, al
sortir de l’estació, la plaça oferia la visió següent: al peu de la porta hi
havia la parada de taxis. Més endavant la parada es va traslladar a la dreta, al
lateral del passeig Vint-i-dos de Juliol. En el xamfrà del davant, entre els
carrers del Nord i de Cervantes, hi havia la Fonda Europa , i en el xamfrà
entre els carrers de Cervantes i Passeig Vint-i-dos de Juliol, el bar cafè
Orient. Al lateral d’aquest últim cafè, i entrant al passeig Vint-i-dos de
Juliol, el trànsit de carros era constant. És on hi havia la Bàscula o Pes Públic, una
oficina de consums o burot, on es pesaven les quantitats grans de mercaderies que arribaven a l’estació o en camions per
carretera.
Plaça de l'Estació, anys 50 / Fons Duran-AMAT |
Plaça de l'Estació, 2016 / Joaquim Verdaguer |
Entre el carrer de Mas Adei i del Nord,
el xamfrà l’ocupava el magatzem Humet Hermanos. Davant aquest edifici, un assortidor
de gasolina abastia els automòbils i a l’estiu era tradicional la instal·lació d’una
parada de melons i síndries.
Actualment tots els xamfrans són als
edificis d’habitatges i tenen comerços a les seves plantes baixes.
Plaça de l'Estació, anys 20/ AMAT |
Plaça de l'Estació, 2016 / Joaquim Verdaguer |
La plaça ha estat protagonista, des de
temps precedents, de l’arribada del Carnestoltes i de la sortida de la rua cap
al centre.
Fonts consultades:
BOIX, Josep. La plaza de la Estación. Tarrasa Información. 8 d’abril del 1967. p.9
TAPIOLAS,
Judit i FIGUERAS, Pere. Terrassa
1901-1919. Arxiu Tobella. Terrassa, 1990.
TAPIOLAS, Judit – PEREGRINA, Neus. Terrassa 1877-1900. Arxiu Tobella.
Terrassa, 1996.
MUÑOZ, Anna i
FONT, Dolors. Terrassa 1920-1930.
Arxiu Tobella. Terrassa, 1986.
RAGÓN, Baltasar. Els carrers de Terrassa l’any 1900. Imp. Joan Morral. Terrassa
.(any?)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada