El
fenomen de la immigració a Terrassa s’ha de dividir en dos períodes. El primer,
fins a la Guerra Civil, en què la ciutat acollí immigrants dels països catalans,
de l’Aragó i de Murcia, i que s’establiren al barris de Ca n’Aurell, Can Palet
i Sant Pere Nord. El primer nucli va ser el carrer de Santa Magdalena, a la
carretera de Matadepera.
Immigració al final de la Rambla. anys 10 / Fons Ragon-AMAT |
La falta d’allotjament
pels nouvinguts va ser un dels problemes a solucionar. L’Ajuntament aprovà el
1911, la constitució d’una Junta Local de Foment i Millora de Cases Barates per
facilitar l’ajuda a qualsevol projecte públic o privat. Com que l’Ajuntament no
podia fer front a les despeses de la problemàtica de la qüestió, sorgirien
propostes privades com Fomento de la Propiedad SA, la Social Tarrasense SA, el
Sindicato Emisor de Catalunya o la Cooperativa Obrera Els Amics. A les que caldria
sumar les iniciatives de les empreses per allotjar els seus obrers.
L’any
1935, Terrassa frisava els 45.000 habitants.
El primer nucli d'immigrats al carrer de Santa Magdalena / Fons Ragon-AMAT |
El
segon període, l’allau migratori després de la Guerra Civil fou molt
significatiu. La ciutat passà de tenir 45.000 habitants a 160.000 el 1976, amb
una cota màxima en el quinquenni 1960-65. La crisi dels anys 70 va aturar el
fluix d’immigrants. En aquest segon període la procedència migratòria era,
principalment, d’Andalusia, Galicia, Extremadura, etc..
La
ciutat no estava preparada per acollir-los. Va ser necessària la construcció de
blocs de cases i pisos als barris d’Egara, Sant Llorenç i Montserrat per donar-los
cabuda, però va ser insuficients. Pels nouvinguts era fàcil trobar feina ja que
l’industria reclamava mà d’obra, però l’aixopluc era una qüestió vital. Molt
dels arribats trobaven estatge en cases de familiars i parents. Altres, en
pensions o llogant una habitació.
Però
els més desfavorits ho feien en paupèrrimes barraques que més endavant es
transformarien en cases d’auto-construcció
que anirien configurant barris
marginals sense aigua, llum ni cap mena de serveis. Tenim els exemples dels
barris de les Arenes, La Maurina (isla perdida).
Hi
ha havia immigrants que es refugiaven sobreocupant espais amb el sobre-abús del
propietaris.
Barri de la Maurina. anys 50 / AMAT |
Tenim
l’exemple del “Barco de doña Juana”, un conglomerat d’habitacles, al carrer 5-E
(carrer de Francesc Layret, barri de la Cogullada), format per 30 barraques
sobreposades comunicades per mitjà d’estrets
passadissos formant un laberint amb
escales deficients sense cap protecció. Les pèssimes condicions de construcció
feia que les galeries representaven un perill pels infants. En aquests
habitacles era insuficient l’aigua potable, doncs només hi havia una aixeta en
tot el recinte. Dues comunes de fusta podrida feien servei per tota la
comunitat, etc. Pel que fa a l’interior de cada departament, les cuines eren de
petites dimensions en la majoria de casos amb uns fogons de carbó. Les
habitacions destinades a dormitoris mancades de ventilació suficient i necessària
pel nombre de persones que hi pernoctaven.
El
juliol de 1957 una inspecció sanitària va obrir un informe amb el qual
l’alcalde al mes d’agost decretava la demolició de la finca i ubicar els
llogaters als pisos de Sant Llorenç i de Montserrat.
El " Barco de Doña Juana" / Fotos Joan Biarnes-AMAT |
Un
cas semblant però de menor proporcions va ser la “barraca d’Ursula” en
l’avinguda d’Àngel Sallent.
"Barraca d'Ursula" / Fotos Francino / AMAT |
Un
altre cas de precarietat dels “sense sostre” va ser l’habilitació dels forats
que havien deixat la clausura de la bòvila de Can Gorgs. A l’esquerra del
carrer Lleó XIII hi havia un descampat fins el carrer del Doctor Pearson (futura
plaça de Catalunya). Arran la fàbrica Laniseda, per sota el carrer del Doctor
Pearson, on hi havia els forns d’una bòvila abandonats, va ser on uns quants
immigrants improvisaren els seus estatges cap a la dècada dels anys cinquanta,
degut a la manca d’habitatges que va patir la ciutat. Podem trobar habitacles
semblants, salvant les distàncies, a les coves del Sacromonte de Granada.
Aquestes
“coves” foren desallotjades pocs anys després.
Les "coves" de Can Gorgs / Fotos Juanita Biarnés-AMAT |
L’auto-construcció
o el barraquisme, proliferaren sense planificació urbanística ni, per tant, cap
mena de serveis, i amb un creixement anàrquic als voltants del nucli urbà.
Així,
els mateixos treballadors que, de dilluns a dissabte empraven unes
bones
dotze hores a les empreses tèxtils, accedien a terrenys a baix preu, on
tot just l’ocupaven, aprofitaven estones
lliures i diumenges sencers per
a
treballar en la construcció de la seva pròpia barraca, ocupant-la tant bon punt
quatre
parets i teulada eren enllestides. Són molts els testimonis de compra de
butlles
al capellà del barri per tal de poder treballar en diumenge, o de
l’adquisició
de totxos i material de construcció, pagat en “còmodes terminis”. La grava era
extreta del mig de la riera de les Arenes
Barri de les Arenes. anys 50 / AMAT |
Amb
els anys les condicions milloraren i els fills dels immigrants pogueren, no
sense esforç econòmics, instal·lar-se ennous habitatges.
Part
d’aquells immigrants superaren el seu status
creant tallers i empreses pròpies, fins i tot un d’aquells immigrats dels
anys 50, actualment es el ciutadà més ric de Terrassa.
Inauguració de la plaça de Canjayar en record dels immigrants d'aquella població / AMAT |
Fonts consultades:
PÈREZ VENTAYOL, Joan. Els terrassencs del segle XX. Immigració,
identitat i Canvi. Poder polític i nous ciutadans. Diari de Terrassa, 2005
Ajuntament de Terrassa. Expedient del
Barco de Doña Juana.
CASTELL,
J., PALOMARES, M. i TORRELLA, F. Tarrasa
i los Tarrasenses. Patronat de la Fundació Soler i Palet.Terrassa 1966.
FIGUERAS,
Pere. Immigració. El “Boom” demogràfic. Banc
de Sabadell. 1985
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada