La implantació de les màquines de vapor mogudes amb carbó va fer
necessària la construcció d’un conducte que donés sortida al fum, als productes
de la combustió dels fogars: les xemeneies.
Les
xemeneies són un símbol de l’expandiment industrial de Terrassa dels segle XIX
i XX. Constitueixen una fita visual important al context urbà de la ciutat, tot
conferint-li un caràcter i una representativitat molt peculiar. Les seves
siluetes s’aixequen airoses per damunt dels edificis, trobant-se a l’aire amb
torres més antigues, com el Castell-palau i el campanar de la Catedral del Sant
Esperit.
A poc a poc, la ciutat s’anà poblant d’aquestes construccions, que es
van convertir en un símbol d’expandiment industrial terrassenc.
A
la ciutat de Terrassa queden un bon nombre de xemeneies com a remembrances del
passat industrial, la majoria transformades en monuments industrials.
Tot i l’ arribada de l’electricitat i
la seva implantació a la indústria amb el conseqüent abandonament del sistema
de vapor, es van anar construint les següents xemeneies :
Terrassa Ciutat del Fum / Fons Ragon/AMAT |
SAPHIL / JVC |
SAPHIL
(Anònima).
Un grup d’empresaris terrassencs constituïren
l’11 de desembre de 1919, a Terrassa , la Societad Anónima de Peinado e
Hilatura de Lana (SAPHIL) que, popularment seria coneguda com l’Anònima. Era
una empresa dedicada principalment a la filatura de llana i a la seva
manipulació fins a la venda dels productes manufacturats. Junt amb Sala y
Badrinas van ser les dues empreses més grans de la ciutat. L’any 1990 tancava
les seves portes i la immobiliària Aterba va adquirir els terrenys. Amb la
urbanització de la zona, l’Ajuntament li assignà el 17 de novembre de 1994 el
nom de plaça de l’Anònima a l’espai entre la xemeneia i la cruïlla del carrer
de Galileu, conservant la segona xemeneia construïda l’any 1961 i que havia
substituït una d’antiga situada al centre de la factoria.
Xemeneia de base quadrada amb un fust
troncocònic d’una alçada de 36 metres. A dalt té una plataforma amb barana a la
qual s’accedeix per una escala de gat. Al llarg del fust i en vertical es
llegeixen les lletres de grans dimensions i de color blanc «SAPHIL»
Aymerich i Amat / JVC |
Aymerich,
Amat i Jover. Rambla d’Ègara, 270. El Vapor era un complex industrial
construït l’any 1908 per l’arquitecte Lluís Muncunill. A partir de l’any 1920
el Vapor acollí diverses empreses arrendatàries. Aymerich i Amat va tancar les
seves portes el 1976. L’any 1982 la
Generalitat de Catalunya va comprar
l’edifici per destinar-lo al Museu de la Ciència de la Tècnica de Terrassa.
La xemeneia és una de les atraccions
del museu al poder-la visitar des de la base interior. El Vapor està considerat
com un dels millors edificis de l’anomenat modernisme català
La xemeneia té una base octogonal, amb
un fust troncocònic i una alçada de 42
metres. S’hi pot accedir pel seu interior, per mitjà d’una escala de gat. Entre
el primer i el segon collarí de ceràmica hi ha l’anagrama del museu. Va ser
restaurada l’any 1993.
Bòbila
Almirall I.
Avinguda d’Àngel Sallent. (Vegeu en aquest blog el monogràfic “Bòbila
Almirall”. http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2016/08/lany-1910-jaume-almirall-poch-fundava.html
Almirall II / JVC |
Bòbila
Almirall II.
Carretera d’Olesa. L’ampliació de la bòbila Almirall de l’avinguda d’Àngel
Sallent es va portar a terme en una nova factoria del totxo a la carrereta
d’Olesa, principalment dedicada a la ceràmica industrial i obra prima amb
ceràmica de dimensions inferiors. Deixà la seva activitat a mitjans dels anys
60.
La xemeneia es troba al pati de
l’antiga bòbila, exempta de la construcció d’aquesta. Actualment, l’estructura
de les naus de la bòbila està llogada de forma parcialitzada pel comerç de la
construcció. Xemeneia construida l’any 1961 de totxo vist aplantillat i de
forma trococònica. Té una escala de gat amb protecciós circulars, que acaba en
una plataforma metàl·lica circular amb barana. La base es quadrada. Té una
alçaria total de 49 m.
Bòbiles
del sector de Can Colomer i Can Bogunyà. Les terres d’aquestes
masies són abundosament argiloses, la qual cosa ha fet possible el
desenvolupament de la fabricació de la totxana amb la presència de tres petites
bòbiles amb les seves respectives xemeneies de poca alçada.
La xemeneia de la Bòbila núm. 1, de
fust quadrat, està situada prop de la carretera de Rellinars a l’alçada de les
cassetes de la corva i arran del torrent de Ca n’Amat. La Bòbila era reconeguda
visualment per la seva xemeneia que, durant anys, està inclinada des de la seva
part meitat cap amunt. Actualment la Bòbila ha desaparegut però la xemeneia
està de peu i la seva verticalitat adreçada. Durant uns anys, hi va haver en el
seu lloc, un restaurant que portava el mateix nom de La Bòbila.
Xemeneia de la Bòbila núm. 2. Fàbrica
de torxos desapareguda situada a la vessant del Torrent Mitger, darrera la casa
del Monrepòs. La xemeneia continua de peu i és troncocònica i de poca alçada
Xemeneia de la Bòbila núm. 3. Bòbila
desapareguda situada també a la vessant del Torrent Mitger.
Bòbiles de Can Colomer i CVan Bogunyà / Joaquim Verdaguer |
Hilaturas Matarí / JVC |
Hilaturas
Matarí.
Carrer del Bruc. L’empresa es va fundar el 1893 amb el nom de Matarí y
Salallasera i, en principi, va estar situada al Vapor Gran. La societat es va
instal·lar en el seu propi Vapor, al carrer de Frederic Soler. El 1920 es va
constituir la societat anònima Hilaturas Matarí SA. El 1963 es va ampliar el
Vapor edificant una nova planta on havia estat el camp del Terrassa vell. La
seva activitat era la llana de carda i pentinat. El 1977, el deute creixent
abocà al tancament de l’empresa. Actualment les naus estan ocupades per vàries
empreses principalment per Cirsa i Gràfiques Marcet.
El fust emergeix des la teulada d’una
nau industrial. Actualment sense utilització. Es va construir l’any 1945 i és
de forma troncocònica, de totxo aplantillat. Encerclada amb 13 brides de ferro
colat. Té un diàmetre a la base del fust de 2 m. i a la part superior de 2 m.
La seva alçària total és de 49 m.
Freixa SA / JVC |
Freixa
SA.
Xemeneia situada dins el Vapor Poal a la carretera de Montcada. L’empresa va
deixar la seva fabricació al voltants dels anys seixanta del segle XX. Les
seves arrels les hem de cercar quan l’industrial Josep Freixa i Argemí va
fundar l’empresa i tenia la seva fàbrica a l’espai que ocupa la Masia Freixa. A
la seva mort, l’empresa es dividiria en dues rames. La societat Industrial
Freixa e Hijos estava ubicada dins el Vapor Poal, entre els carrers Viveret,
Baldric i la carretera de Montcada. L’any 1946 es va constituir com a
Industrial Freixa SA. L’immoble, després d’estar ocupat per petites empreses, està
en procés d’espera pel seu enderroc després de ser adquirit per una
immobiliària.
Xemeneia bastida entre l’any 1942 i
1945. És una construcció troncocònica, de totxo vist aplantillat al fust. La
seva base de 4m. d’alçària i és de forma vuitavada. La seva alçada total es de
21 m.
Guardiola / JVC |
Tints
i Acabats Guardiola. Xemeneia situada a la plaça de la Quadra de Vallparadís. Josep
Guardiola i Guix va fundar una petita tintoreria cap l’any 1840 que esdevindria
Montse i Guardiola i, ja en ple segle XX com Tintes y Acabados Guardiola SA,
empresa que tancaria l’any 1980. La fàbrica estava situada al carrer de Sant
Antoni. Era una de les indústries més grans de la ciutat que comptava amb
quatre calderes i dues xemeneies, la més antiga de les quals fou enderrocada
l’any 1940. “La caldera de Cal Guardiola” és famosa pel succés que va succeir
el dia 1 de desembre de 1908, quan la caldera de blanqueig va explotar i va
anar a parar a 225 m. de distancia, al torrent de Vallparadís. El sinistre no
va ocasionar cap desgràcia personal. A principis dels anys noranta del segle
XX, la Mútua de Terrassa va adquirir la fàbrica de tints Guardiola, construint
un nou edifici com a Residència geriàtrica, això si, conservant de la vella
indústria una nau modernista, obra de Lluís Muncunill, que actualment fa les
funcions d’entrada i recepció coberta. També va deixar en peu l’antiga
xemeneia.
Xemeneia que emergeix en solitari a la
plaça de la Quadra de Vallparadís. Té una alçària total de 45 m. amb una bases
de forma quadrada. Està coronada amb un potent motllurat que recolza sobre
dentells. Es va construir l’any 1897.
Auxiliar Estambrera (1) / JVC |
Manufactura
Auxiliar SA (1). Situada a l’illa
dels carrers Sant Sebastià, Roger de Llúria i Lepant. L’empresa es va fundar
l’any 1934 al carrer de la Mare de Déu dels Àngels. Amb l’absorció del tints
Scherdel del carrer Sant Sebastià, el gruix de l’empresa es traslladar a aquest
carrer del barri del Segle XX. Durant els anys quaranta i cinquanta del segle
XX va veure el seu més fort creixement amb la tintura de mitges que era la
secció més important. L’any 1981 l’empresa va fer fallida i, el 1989,
enderrocada i al seu lloc es van construir un grup cases unifamiliars. La
xemeneia de la fàbrica, que està catalogada i es conserva al bell mig del
complex residencial, es va construir l’any 1920. Xemeneia troncocònica de totxo
vist aplantillat, coronat amb un potent collarí motllurat. Tota la xemeneia
està encerclada per 15 brides de ferro colat. És la xemeneia de Terrassa amb
més brides encerclades. La base és circular. La seva alçada és d’un total de 31
m.
Auxiliar Estambrera / JVC |
Manufactura
Auxiliar SA (2). Situada a la plaça
de la Llançadora. A meitat de la dècada dels anys 60 del segle XX, l’empresa
Manufactura Auxiliar va construir una nova fàbrica al costat de l’antiga del
carrer de Sant Sebastià. (vegeu Manufactura Auxiliar SA (1)
Aquesta segona xemeneia té un fust quasi cilíndric de totxo vist
aplantillats. Emergeix del sòl amb forma circular. Té una alçada total de 32 m.CONTINUARA
Thanks for sharing, nice post! Post really provice useful information!
ResponEliminaPhục vụ cho nhu cầu giá cước vận chuyển hàng hóa bằng đường sắt ngày càng lớn, vận chuyển container nội địa và vận tải, gửi hàng hóa vận chuyển container bằng đường sắt cũng đã xây dựng nên những qui trình, dịch vụ dịch vụ vận chuyển ô tô bằng đường sắt chuyên nghiệp và có hệ thống. Đảm bảo mang đến chất lượng tốt nhất cho khách hàng sử dụng dịch vụ.