Joaquim Verdaguer

"Joaquim Verdaguer (Terrassa, 1945) és un santperenc de soca-rel. Sempre ha estat interessat en temes d'àmbit terrassenc i en la història de la ciutat. És autor de diverses publicacions: "El bàsquet a Terrassa";"Blanca de Centelles"; "Rieres i Torrents", entre altres. Ha estat 2n premi de narració curta dels Premis Calasanç Ciutat de Terrassa 2006 amb "Via Fora".També és autor de diverses maquetes històriques de Terrassa, algunes d'elles exposades al Museu de Terrassa, al Castell de Vallparadís."
Extret del llibre "50 anys en dansa. Esbart Egarenc"


dissabte, 6 de maig de 2017

La Policia Municipal de Terrassa

En l’època medieval les funcions de policia de la vila, les efectuaven; l’agutzil per fer executar les disposicions i ordenances aprovades pel Consell de la Vila; el Mostassaf, que era el funcionari municipal que s’encarregava de vigilar el mercat; els portalés, que s’encarregaven d’obrir i tancar els portals així com del seu control  vigilància.. També, cal afegir, el dos capitans Sagramentals, un de la vila i l’altre, de la part forana, que eren elegits cada dos anys, amb atribucions per intervenir en el cas de bregues, alteracions o assumptes policíacs.

No va ser fins l’any 1875 que l’Ajuntament es va decidir a crear un cos policial. L’octubre d’aquell any prenien possessió dels dos nous càrrecs Josep Gavaldón, soldat llicenciat, i Manuel Sancerni, caporal d’infanteria. Però no duraren gaire en el càrrec ja que , un any després, presentaven la seva dimissió a causa de   la càrrega d’obligacions, principalment la  de vigilància dels consums.
El Cos de policia a principis del segle XX / Fons Ragon-AMAT
Es succeïren diversos nous nomenaments  i cessacions, fins que al 1890 s’acordà incrementar la plantilla a quatre guàrdies, a més de redactar un Reglament.
Al llarg dels anys els membres que formaren el Cos de Policia s’anà incrementant:
El 1900 el nombre de guàrdies passà a 5 i fou nomenat un caporal.
El 1901 l’ ex-guàrdia civil Benito Camino prenia possessió de la plaça de cap de la Policia.
El 1917 hi havia un cap, un caporal, un sots-caporal i 12 guàrdies.
El 1925 la plantilla arribà als 21 membres.
El 1932, passà a 27 guàrdies.
El 1944 augmentà a 35 policies.
El 1976 la plantilla estava formada per un inspector en cap, un oficial, un sotsoficial, 3 sergents, 9 caporals i 90 guàrdies

El quarter, el tenien a l’ atri de l’Ajuntament, a les dependències de la dreta, al costat del Cos de Guàrdia.

Quan la ciutat era petita en nombre d’habitants, encara imperava el costum dels sobrenoms amb què es coneixien certs guàrdies municipals; El Toribio, el Sabatasses, l’espantaguerres, el paiella.
Un guardi urbà a la Rambla / AMAT
Popularment, als membres del Cos de Policia Municipal se’ls coneixia com els «municipals» o «guàrdies urbans». Aquest últims van ser un grup creat per la regulació del trànsit davant de l’increment automobilístic. Als llocs on es notaren símptomes d’embús o de descoordinació en la circulació viària, es varen col·locar els «guàrdies urbans» que es distingien pel seu peculiar casc blanc d’explorador. L’any 1949 el primers llocs de regulació del trànsit foren, la plaça Clavé-Rambla, la plaça Enric Granados-Rambla i a la placeta de Saragossa. Amb el temps s’incrementà a altres llocs, però la introducció dels semàfors va fer quasi innecessària la seva presència.
Un cas peculiar eren els semàfors de carrer de la Font Vella; un a l’alçada del Social i un altre a l’entrada per la plaça Vella.  A causa de  l’estretor del carrer, un guàrdia urbà es posava al portal de la Sastreria Laboria, a mig carrer, i accionava una caixeta de comandament deixant passar ara  uns, ara els altres.

L’any 1954 s’instaurà la secció de gala formada per cinc agents , escollits entre el membres del cos, per acompanyar  la corporació municipal en els actes oficials, religiosos,cívics i populars.
Guàrdies de gala / AMAT
L’any 1958 es van adquirir sis motos Sangla per exigències pde la circulació i de la mobilitat de la nova secció motoritzada. El 1964 el Cos comptava amb el primer automòbil, un Land-Rovers. Més endavant la secció de cotxes patrulles s’incrementaria amb la compra de varis Renault 4, els populars «cuatro latas».

L’any 1968 es va encomanar al cos el servei de vigilància dels detinguts a l’antiga presó del Passeig. Servei que el Ministeri de Justícia va abandonar, passant a càrrec del Municipi

El canvi més significatiu va arribar amb l’ajuntament democràtic; la inauguració, el dia 14  de juliol de 1980, de les noves dependències del carrer Pantà, on s’havia remodelat un anterior Hiper com a Prefectura. L’acte va ser presidit pel governador civil, Ferran Cardenal i l’alcalde Manuel Royes, que van passar revista als nous 26 guàrdies municipals, entre els qual s’hi trobaven sis noies per primera vegada a la història de la cuitat.
Les primeres policies femenines / AMAT

La Policia Municipal va estrenar nova seu, el dia 3 de març 2008, a l’edifici  de l’avinguda de les Glòries Catalanes, on també s’hi traslladaren els serveis de Via Pública, Protecció Civil i Intervenció d’armes depenent de la Guardia Civil.
Policia motoritzada / AMAT
L’any 2013 el Cos de la Policia Municipal està format per; 1 intendent en cap,
4 subinspectors, 9 sergents,16 caporals i 194 guàrdies.
El seu parc mòbil està compost per; 20 cotxes patrulles, 5 cotxes camuflats, 1 cotxe radar, i cotxe alcoholímetre, 2 cotxes tot-terreny, 2 motos tot-terrenys, 1 furgoneta de recollida de denúncies, 3 furgonetes equipades, 13 motos Honda de carretera, 41 escúters.


Fonts consultades:
BAULIES, Jordi. El Municipi de Terrassa 1877-1977. Caixa de Terrassa. 1977
X.LL. Del trafico a la policía de barrio. Diari de Terrassa. 4 gener 2002. p.4
PALET SETÓ, Francesc. Oficis, personatges, i costums terrassencs oblidats. Terme núm 9. novembre 1994. Centre d’Estudis Històrics/Arxiu Històric de Terrassa.

TORRELLA NIUBÓ, Francesc. Mejoras en la Guardia Municipal. Diari de Terrassa, 10 abril 2004. p. 12

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada