A mitjans de la dècada dels anys vint del segle XX en el
Consistori es debatia la posada en marxa d’un servei de transport públic. Es
volia implantar el sistema per mitjà de tramvies, emmirallant-se amb els
tramvies de Barcelona. Però l'orografia
de la ciutat, amb carrers amb pendents, estrets i tortuosos no el feien
viable. Per tant es decantaren per la via alternativa; els autobusos.
Autobusos anys 30 / Fons Ragon-AMAT |
Per la Festa Major
de Terrassa, el dia 2 de juliol del 1927, s’inauguraven les línies d’autobusos.
Es tractava d’una novetat. Per tant,
l’esdeveniment va aixecar molta expectació. Dos cotxes-autobús alineats a la
plaça Vella, davant de l’església parroquial foren beneïts pel prior, Josep
Molera. Després l’alcalde, Josep Ullés i autoritats ocuparen els autobusos per
donar una volta pel circuit que s’havia marcat.
Autobus passant pel Passeig / Fons Ragon-AMAT |
Eren dos cotxes marca Ford, en què cabien 14 persones assegudes en seients laterals i 8 de dretes. El
trajecte emprat era de circumval·lació: un autobús feia el recorregut; Estació
del Ferrocarrils de Catalunya, Rambla, Rasa, Pantà, Cervantes, Estació del
Nord, Mas Adei, Sant Antoni, plaça Dr. Robert, Topete, ctra. Moncada, Sant
Francesc, Rutlla, Vall i estació. L’altre autobús el feia a la inversa. La volta durava mitja
hora. L’Ajuntament va donar la concessió del servei a Josep Prats Ferrer.
Les primeres linies / Fons Ragon-Amat |
El 5 de maig de 1928 s’inaugurava la línia transversal; des
de l’estació dels catalans fins a l’Escola Industrial. En un principi el
trajecte preveia el pas pel carrers
Major i de la Font Vella, però l'
estretor d’ambdós carrers no feien factible el pas dels autobusos., Tot i que
el carrer Major estava en fase d’eixamplament. El trajecte era: Rambla, Rasa,
Teatre, Sant Pau Font Vella, Passeig, Jacquard i Escola Industrial.
L’any 1930 la concessionària del servei passà a l’empresa
Autobuses de Tarrassa, gestionada per V. Gibert
Durant la Guerra Civil
la gestió dels autobusos anava a càrrec
d’un Control Obrero, en un principi, i per la CNT, després. Vàries
vegades s'hagueren d'interrompre els
serveis per falta de gasolina. Durant la postguerra, també per falta de
gasolina, els autobusos foren adaptats
per circular amb gasogen o monòxid de carbono. Una modificació en els motors de
gasolina permetia moure els autobusos.
En els anys cinquanta continuaven les dues línies; la de
circumval·lació i la transversal, La primera s’amplià el pas pel passeig
Vint-i.dos de Juliol i el carrer de
Salmeron i, circulant per la carretera de
Montcada fins a la Rambla.
Els autobusos funcionaven amb un conductor i un cobrador. el cobrador es posava a la porta del darrera
per procedir al cobrament i, quan havia pujat tothom, avisava el conductor,
mitjançant un cable i una campaneta, que
ja podia arrancar. Els autobusos estaven pintats de color crema-vermell.
El 1958 arran la construcció dels Grups de Sant Llorenç i
Montserrat, la línia Transversal que tenia el seu final a l’Escola Industrial,
es va prolongar fins als pisos de Sant Llorenç, i es va crear una nova línia
que anava fins als de Montserrat.
Estralls de la rierada del 1962 / Carles Duran-AMAT |
Cal fer esment que un autobús de la línia del Grups Sant
Llorenç, la nit de la rierada del 1962, anant Rambla amunt amb el conductor, el
cobrador i un passatger, fou arrossegat
Rambla avall quedant incrustat en una nau industrial de la rambleta del
Pare Alegre. Sortosament els ocupants es van salvar en baixar del vehicle
abans que el corrent de l’aigua se
l’emportés.
Els nous autobusos de TUTSA 1964 / Fotos Francino-AMAT |
L’any 1964 , després d’un concurs-subhasta el servei fou
adjudicat a l’empresa TUTSA (Transports Urbans de Tarrasa SA). El 5 de juny del
1965, l’empresa feia la presentació, al portal de Sant Roc, de 18 nous autobusos Pegaso Comet. El color
distintiu de la nova concessionària era el verd, amb el sostre blanc, tot i que
més endavant recuperà el color
característic dels autobusos terrassencs; el crema-vermell. La nova xarxa de
servei es va ampliar a barris com Ca n’Anglada, Can Palet, ctra. de Matadepera.
Una de les novetats va ser la supressió del cobrador, Els passatgers compraven
fitxes en uns dispensadors que hi havia a cada parada. Aquest sintema no va funcionar
a causa de problemes de manteniment i
de vandalisme contra els dispensadors.
Al final era el conductor que feia les tasques de cobrador.
L’any 1968 es va presentar el primer autobús articulat amb
capacitat per a 200 persones, tot i que no va tenir l’èxit esperat.
L’any 1989 caducà la concessió a TUTSA i l’Ajuntament va
concedir la concessió a l' empresa
Transports Municipals d’Egara (TMESA). La nova empresa seguint el model de
l’antiga xarxa va incorporar fins a 13 línies i dues d’especials, que cobrien
fins i tot els barris perifèrics com Can
Gonteres, Torre Sana, Can Trias o Can Palet de Vista Alegre. Fins i tot, una
línia que arribava a l’Hospital de Terrassa. Actualment, el servei disposa de totes les innovacions
tecnològiques i la freqüència de pas curta i puntual.
TMESA és una empresa mixta amb participació del 80% de CTSA
(pertanyent al grup Avanza) i del 20% de participació de l´Ajuntament de
Terrassa. En l’any 2010 el parc mòbil
sumava 65 autobusos, amb un
plantilla de 170 treballadors i un nombre de 12.045.458 viatgers.
Autobus de TMESA / AMAT |
Fonts Consultades:
MUÑOZ, Anna; FONT, Dolors. Terrassa 1920-1930. Arxiu
Tobella, Terrassa 1986.
BAULIES, Jordi. El Municipi de Terrassa 1877-1977. Caixa de
Terrassa. 1977
OLLER, Joan Manel. La primera línea de autobuses. Diari de
Terrassa. 17 octubre 1987
El Dia. 6 juliol 1927
Crònica Social, 6 juliol 1927
WEB TMESA
Tarrasa información: 19
setembre 1968
Tarrasa información 22
maig 1973
Tarrasa información 07 febrer de 1977
Recordo els autobusos de TUTSA, que eren de color verd, tenien les finestres molt altes i jo, que tenia pocs anys, no hi arribava. Eren uns trastos que feien unes fumarades de por. Després els varen pintar dels colors crema-vermell. També recordo que la línia 5 no existia, deien que 'havien eliminat. Algú sap el per qué?
ResponEliminaHola bona tarde, bueno la linia 5 si que existia, jo tinç 57 anys i la habia agafat moltes vegades, era deien de circunvalaciò , Rambla, c Cervantes, renfe,Garcia Humet, av Jacuart,Colon c, Moncada,
ResponEliminaGracies per tenir aquesta pagina, me interesa el tema autobusos i fotos
Tengo 57 años y de pequeño recuerdo q en mitad del bus habia un funcionario q vendia unos tickets muy pequeños y despues habia el funcionario al q se le entregaba iban 3 el chofer,el q vendia el ticket y el q se le entregaba
ResponEliminaBonita historia del autobús! mi hijo se está sacando el carnet de conducir d, espero lo consiga pronto
ResponElimina