A
finals del segle XIX, tres industrials francesos de Reims, Ernest Niquet i els
seus socis F. Greorffroy i A. Prevost, van fundar a Terrassa la societat Niquet
i Companyia. Van fer edificar un vapor a la carretera de Martorell, cantonada
amb el carrer del Concili Egarenc. Van encarregar l’edificació de la fàbrica a
l’arquitecte Llàtzer Matalonga que va construir un edifici de 4.000 m2, sobre una
hectàrea de terreny de 16.700.
El
dia 16 d’octubre del 1892 es va inaugurar amb tota solemnitat la nova indústria
de vapor. Aquell dia l’edifici estava guarnit amb mata, boix i banderes
franceses i espanyoles. Amb la presència d’Alfons Sala i Joan Vidal i Valls,
diputats provincials, i de Miquel Homs, l’alcalde de Terrassa, es procedí a la
benedicció del complex industrial a càrrec de Ramón Colomines, en representació
del prior Josep O Roig, mentre l’orquestra Trullassus tocava la Marxa Reial i
La Marsellesa.
Al
migdia es celebrà un banquet, servit per la fonda del germans Pompidour, en el
qual assistiren uns 200 comensals. Per l’ocasió s’habilità una de les naus,
encara despullada de maquinària, adornada amb grans ramatges amb els escuts de
Terrassa, Reims, Catalunya, França i Espanya. Dues llargues taules foren
habilitades per l’àpat, que fou amenitzat per l’orquestra Trullassus que
interpretà Guillem Tell i Garí.
A
l’hora dels brindis es procedí als parlaments de les diverses autoritats. Va
ser una gran i sonada festa.
L’any
1895 es va contruir un forn d’obra i una xemeneia. En l’actualitat la
xemeneia,últim vestigi del vapor Niquet, emergeix del sòl amb forma circular
fins a una alçada total de 27’5 m. Està coronada
amb un collarí i encerclada amb 8 brides de ferro colat.
El 1902, Ernest Niquet es feia amb la gerència en
solitari de l’empresa i el 1914 la traspassava a Francesc Massana que a l’any
1919, Massana es va ajuntar amb els industrials Francesc Salvans Armengol, Joan
Salvans Pasqual i fills, Enric Torrella, Antoni Torrella i Amadeu Torrens,
creant a societat SA Peinaje e Hilatura de Lana, Saphil o L’Anònima com
seria coneguda popularment. Les diverses fàbriques dels fundadors concentraren
la seva maquinària a la fàbrica del carrer Galileu i de cal Niquet. Aquesta última amb dedicació exclusiva de filatura.
La família Niquet va ser de les primeres que va
disposar a Terrassa d’un cotxe a principis del segle XX.
El vapor Niquet.1925/ AMAT |
De la fàbrica de Cal
Niquet sorgiren els brots del clima de violència del moviment obrer
terrassenc. L’acomiadament d’un obrer el 1933, Antonio Marín, va provocar un
fort enfrontament amb la intervenció de la Guardia Civil. Francesc Massana, un
dels gerents va patir un atemptat que li costa la vida. La guerra portà a
l’empresa a la seva col·lectivització. De Cal
Niquet sorgiria el grup més anàrquic i violent de la repressió
antifeixista, capitanejats pel sindicalista Pedro Alcócer i coneguts com Pedro i sus chiquillos.
Eduard Niquet amb un les primers cotxes que circularen per Terrassa/ AMAT |
L’any 1970 esclatà la crisi en el tèxtil i davant la
situació, l’empresa SAPHIL va tingué que fer front al deteriorament econòmic
venent la fàbrica de Cal Niquet per
20 milions de pessetes.
La residència d'Eduard Niquet/ AMAT |
La xemeneia de Cal Niquet/ Joaquim Verdaguer |
Una
immobiliària enderrocà el vapor edificant un grup de pisos de protecció
oficial. Mentrestant, havia esclat el conflicte del pisos de Vilardell, on l’Asamblea de Trabajadores para una Vivienda
digna (ATVD) havien ocupat els nous habitatges i que després de
conflictives accions i negociacions acabaren instal·lant-s’hi definitivament.
Però l’adjudicació de 300 vivendes no fou suficient per la demanda de 3.000
famílies.
Això
portà a l’Asamblea de Trabajadores para
una Vivienda Digna, a repetir l’acció als pisos de cal Niquet. Després
d'una enrevessada permuta, els pisos van quedar per l'Immobiliària
constructora. Això indignà a la gent necessitada d'un sostre provocant, l'any
1981, l'ocupació dels pisos. Després de greus conflictes amb repressió policial
inclosa, el Ministeri d'Obres Públiques comprà el bloc d'habitatges
destinant-los en règim de propietat diferida als ocupants.
Fonts
Consultades:
Diari
La Comarca. 20 octubre 1892.
Monogràfic de la inauguració del Vapor Niquet.
RAGON.
Baltasar. Terrassa en el segle XIX. Impremta
Morral. Terrassa 1936
AA.DD. Història
Industrial de Terrassa II Diario de
Terrassa, Terrassa 1993-94. Terrassa 2000
Jo diria que la xemeneia que poses és la de cal Abad.
ResponEliminaCan Niquet. M'agrada la informació de la ciutat on vivim, gràcies per continuar amb el blog! Era Eduard o Ernest Niquet?
ResponEliminaLa foto de la residència de Niquet, de quin any és i quin carrer? Gràcies!
Eduard era el fill de l'Ernet
EliminaTambé diria q la xemeneia no és de Niquet. Pel que fa a la construcció, hi ha projecte signat de Fontseré
EliminaTambé diria q la xemeneia no és de Niquet. Pel que fa a la construcció, hi ha projecte signat de Fontseré
EliminaRafael, Marcé: la xemeneia és de l'any 1895 i l'empresa metal-lurgica Abat Ribera es més moderna. El vapor Niquet tenia dues xemeneies. Una al interior i un altre al latre banda del carrer. Aquesta ultima similar a la de SHAPIL que també la tenía al altra banda del carrer. El catàleg que l'anomena "xemeneia de la fàbrica Abat Ribera", diu " La fabrica abat Ribera va iniciar la seva activitat aprofitant les naus industrials i el vapor que hi havia d'una altre indústria anterior".
ResponEliminaAaaaaaaah!!! gràcies mestre.
ResponEliminaAl cementiri de Montjuïc hi ha el panteó d'Ernest Niquet que va projectar el meu rebesavi el mestre d'obres Domènec Balet i Nadal i el seu fill Arquitecte Josep. L'escultura és del famós escultor Enric Clarasó i forma part de l'Itinerari Artistic del Cementiri. Més informació: www.domenecbalet.com
ResponElimina