Antigament,
fins l’any 1963, es podia veure a Terrassa una sèrie de petites casetes
distribuïdes estratègicament a les entrades de la ciutat, tant per carretera
com per ferrocarril.
Eren
els burots; oficines dels funcionaris encarregats de vigilar i cobrar els drets
d’entrada de productes de consum a la població, cos que fou abolit el 1962.
A la dreta, la caseta del burot de la ctra. Castellar / Fons Ragon-AMAT |
Els
més antics estaven als portals d’entrada al municipi i al pas que la vila o
ciutat s’anava expandint, la situació dels burots varià el seu emplaçament,
com exemple; el de la carretera de
Castellar que el trobem, a principi del segle davant del pont del Passeig, després,
prop l’Escola Industrial, més tard passat el pas a nivell, després davant el
Grup Egara i últimament abans de passar el pont de la riera de les Arenes.
A
principi dels anys seixanta del segle XX la resta de burots estaven situats: a
la carretera de Matadepera davant del carrer de Santa Magdalena; a la carretera
de Rellinars davant de Can Colomer; a la carretera de Martorell cruïlla amb la
d’Olesa; a la carretera de Rubí a la cruïlla amb l’actual avinguda de Santa
Eulàlia; i a la carretera de Montcada, davant del cementiri.
També
ni havia a l’estació del Nord, del tren de Baix i en el Pes Públic del passeig
Vint-i-dos de Juliol.
Enderroc d'una caseta dels burots / AMAT |
L’any 1963 l’alcalde Josep Clapés, com acte simbòlic,
enderrocà la caseta-burot de la carretera de Rubí.
Un
dels més històrics va ser el del pont de Sant Pere quant el poble i la Vila eren diferents
municipis. A l’entrada del pont per la part de Terrassa i havia una casa burot
anomenada també fortí que va ser testimoni d’innumerables litigis.
El
pont de Sant Pere es convertí en un constant anar i venir de gent, els uns, els
santparencs, per anar a treballar a Terrassa i els altres, els terrassencs, per
anar a comprar queviures a Sant Pere, ja què, al ser els impostos més baixos
els proveïments eren més assequibles
econòmicament. El resultat era que el treballador santperenc gastava el seu sou
en el poble i els terrassencs hi deixaven els seus diners. Davant d’aquesta circumstància
l’Ajuntament de Terrassa prengué mesures per frenar la situació instal·lant un
control de consums a la seva part del pont , on el burot o funcionari de
consums arbitrava el pas del comerç amb la imposició de taxes sobre els
productes.
El burot del pont de S. Pere / Dibuix Mateu Avellaneda-Museu de Terrassa |
També
al final del carrer de Sant Joan hi havia un control per vigilar els què,
saltant-se el pas pel pont, passaven per l'antic camí de Sant Pere al Mas Adei
que tenia la seva entrada al carrer de Sant Joan. Era singular la presència en
aquest lloc d'una burota o senyora guàrdia de consums, que tenia cura de
revisar a les dones que anaven i venien de Sant Pere, les quals podien amagar
sota les seves amples faldilles els productes que compraven al poble, per tal
d'estalviar-se la taxa municipal.
Cobert amb la manta, el burot del pont / Fons Ragon-AMAT |
També
la barriada santperenca de la
Creu Alta estava afectada pel mateix problema de límits
fiscals. Però en aquest cas el problema era més radical. L'entrada a Sabadell per
altres punts de la vila eren més permeables; des d'altre poblacions com Sant
Quirze o Barberà els productes càrnics i d'altres camuflats en carros i
tartanes passaven amb el vist i plau conxorxat dels funcionaris de consum. Els
productes per la indústria com el carbó i l'oli no pagaven taxes. En canvi per
la franja de la Creu Alta
els burots eren més estrictes. La prepotència dels funcionaris, les sancions o
el comissat dels productes eren a l'ordre del dia davant els enutjats obrers
sabadellencs que anaven a comprar a la Creu Alta o als creualtencs que traginaven amb
els productes. Amb els ànims exasperats es va arribar al punt de la
insubordinació civil amb diversos aldarulls que comportaren l'incendi, per part
dels revoltats, de les casetes de burots. Fins hi tot hi va haver un mort d'un
tret. Davant el fet que l'Ajuntament tornava aixecar noves casetes que eren
retiradament incendiades de nou es va arribar a l'enfrontament entre grups de
dones i la Guardia Civil
amb el resultat de varis detinguts. No seria fins el 1911 que es van suprimir
les barreres duaneres.
Fonts consultades:
LAUDO, David. La Creu Alta, Jonqueres, Sant Pere de Terrassa
(1700-1904. Fundació Ars. Sabadell 2005.
VERDAGUER, Joaquim. Història del poble de Sant Pere. Inédit
LÖPEZ, Roser. Els burots a Terrassa. Treball inedit. Arxiu Municipal de Terrassa.
1995
Molt interessant!
ResponEliminaUn administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
ResponElimina