Carlemany |
S’ha especulat que podrien ser la segona o tercera generació dels magnats visigots i terratinents hispans que es refugiaren a les muntanyes de Sant Llorenç a principis del segle VIII, fugint de la invasió sarraïna i que crearen en el massís, un seguit de masos, conservant les tradicions visigòtiques i que responien a la crida de Lluís el Pietós. No és probable que la seva procedència fos d’un castell. Carlemany va posar les terres conquerides sota el marquesat de Gòtia, al sud de França i va crear la Marca Hispana, terra fronterera per frenar els atacs sarraïns a l’altra banda del Pirineu francès. La Marca Hispana estava dividida en 13 comtats als que hi hem de sumar el dels Pirineus Aragonesos i Navarresos. El més important, tot i estar a la frontera sud del riu Llobregat, era el comtat de Barcelona per ser la ciutat amb més importància.
Els primers comtes de Barcelona es dedicaren a reforçar fortament tota la línea fronterera del riu Llobregat a base de torres defensives a més d’intentar la repoblació de les seves terres. L'esquema políticoadministratiu es va organizar a l'entorn de dues autoritats: el comte i el bisbe. El comte estava prou enfeinat en constants batalles, amb les incursions sarraïnes procedents de Còrdova, Tortosa o Saragossa. Pel què fa als bisbes tenien una difícil tasca d’evangelització al pretendre integrar als indígenes a la nova litúrgia llatina romana o carolíngia amb la suprema del Papa de Roma. El territori català havia estat ocupat pels àrabs durant quasi 100 anys; tot i que no el van islamitzar, havien tolerat la pràctica del cristianisme mossàrab. El indígenes continuaren amb el ritus visigot de la doctrina adopcionista.
Lluís el Piedós |
El bisbe Frondoi aconseguí la submissió del Vallès tot i tenir en contra monjos hispans que es resistien a deixar la litúrgia visigòda. Va destacar com impulsor de la restauració de l’Església a Barcelona i impulsor de la restauració de la seva catedral. També fou el que trobà, el 878, el cos de Santa Eulàlia de Barcelona en el lloc on ara hi ha l’església de Santa Maria del Mar. El què quedava en peu de la Seu d’Ègara fou destruït definitivament per les ràtzies sarraïnes de finals del segle IX i principis de X, principalment la comandada per Almanzor. Només quedaren en peu els dos absis de Santa Maria i Sant Pere i l’església de Sant Miquel A partir d’aquests fet el nom de la Seu d’Ègara s’anirà diluint fins a ser un record en benefici del castell de Terrassa
Fons consultades
BORFO, Antoni; ROCA, Pere. D’Egara a Terrassa-Historia de Terrassa. Ajuntament de Terrassa. 1987
SOLER, Joan; RUIZ, Vicenç. Els palau de Terrassa. Estudi de la presència musulmana al terme de Terrassa a través de la toponímia. Terme. núm. 14, nov. 1999. Centre d'Estudis Històrics -AHCT
VENTALLÓ I VINTRÓ, Josep. Tarrasa antiga y moderna. Impremta i Litografia La Industrial. Terrassa 1879
CARDÚS, Salvador. La ciutat i la seu episcopal d’Egara. Patronat de la Fundació Soler i Palet. Terrassa 1954
CARDÚS, Salvador. Terrassa Medieval. Patronat de la Fundació Soler i Palet. Terrassa 1960 MUNDÖ, Anscari. Baió i Catalunya Catolingia. Revista TERME, núm. 28 novembre 2013. pàg. 67
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada