Josep
Boix, en una de les seves cròniques del Diari de Terrassa rememorava una
història, llegenda o xafarderia que li havia explicat una veïna la qual tenia referències
del fet de primera mà.
Forn de pa terrassenc del segle XIX / Museu de Terrassa |
la la part de dalt, els terrenys d'en Barba / AHCT |
Malgrat
tot, el forner, aprofitant les festes de Carnaval, va tornar a insistir. En
aquelles dates, els pretendents obsequiaven amb un regal a les dames en
qüestió. En Barba va fer enviar a la casa de la noia, una cistelleta de
confits, costum que indicava una singular distinció. En rebre l’obsequi, la
jove va menysprear-lo tirant-lo a terra, però fou tal el seu astorament al
veure rodolar pel terra nombroses i relluents monedes d’or col·locades sota la capa
de confits, que un gran Ooooh! llarguíssim
i sonor va ser deixat anar pels familiars presents en aquell moment.
La
protagonista, enrojolada, però més formosa que mai, va apuntar un somriure sorneguer.
El vil metall havia guanyat la difícil partida.
Poc
a poc, el menyspreu va tornar-se cortesia i la filla del oficial mirà en pujant
agradós al ric forner.. Però va posar una condició pel matrimoni. Donada el seu
noble llinatge, per ella era humiliant viure en una tenda de venda de pa i
panets. I va exigí una casa com més àmplia i senyorial millor.
De
conformitat amb l’exigència, Josep Barba, de sobrenom El Palma, va escollir un dels seus valuosos terrenys on va fer construir
una magnifica mansió al carrer del Pantà núm. 73, que es va acabar de construir
exactament el 1877, justament l’any que
Terrassa li va ser concedit el títol de Ciutat.
Però
aquí no acaba la història, El forner, fent-se acreditor del seu cognom,
presumia d’una copiosa barba, que una nit, mentre dormia, la seva dona li va
tallar al ras. Al despertar el Barba, en veure’s rasurat agafà un gros ganivet
amb la intenció de matar a la seva dona. La dona va esquivar la punyalada i,
amb carícies i artimanyes va frenar aquells impetuosos impulsos matiners.
D’aquest
amor o matrimoni de conveniència van néixer dues filles i dos barons, un d’ells
va cantar al Teatre del Liceu.
Fonts
consultades:
BOIX,
Josep. El rico panadero i la hija del
militar, en la Terrassa dels siglo XIX. Diari de Terrassa, 3 abril 2004,
pàg. 27
Ja ho he escrit en la versió que publica el digital Torre del Palau. A banda el tema de les incorreccions ortogràfiques i gramaticals, que no us costaria pas tant fer-vos-ho mirar si no ho domineu prou (tot i que de vegades són errors de concordança potser fruit de no haver fet una mínima relectura abans d'enviar-ho) una cosa que fa dubtar de la cronologia de la contalla és la dada final, del fill de la parella que va cantar al Liceu. Per la coincidència del cognom, aquest fill no pot ser altre que Marc Barba i Hediger, baríton que va assolir un cert renom, i que va néixer a Terrassa... però el 1866! Això vol dir que, suposant que fos el primogènit, els seus pares s'haurien casat, com a molt tard, el 1865, o sigui dotze anys abans del títol de ciutat. M'estranya que un furetejador de la història terrassenca com sou ignoreu l'existència d'aquest bartíton, que segons Ragon (El arte y los artistas, pàgines 246-247) va debutar al Teatre del Retiro el 1895, amb l'òpera "L'Ebrea" (que ell escriu malament), on va repetir dos anys després amb "Dinorah", òpera que va tornar a cantar el 1899 però al Principal. Segons ell, va anar-sen a viure a Milà i després als Estats Units, on se'n perd el rastre i, almenys quan Ragon ho escrivia, no se'n sabia l'any de la mort.
ResponElimina