Per a les generacions
actuals el ferrocarril no és cap novetat, però a mitjans del segle XIX el fum,
el vapor i el soroll varen ser les noves sensacions que van experimentar els
bocabadats vallesans al pas del tren. La implantació del tren va comportar un
extraordinari benefici pel traginar de viatgers i el transport de mercaderies,
així com la creació de serveis auxiliars, com el de tartanes des de l’estació a
la vila o l’increment de l’hostatgeria. La seva implantació i pas per Terrassa
va esdevenir, però, l’element decisiu per l’expansió industrial.
El tren va
arribar a la vila de Terrassa el 1856 (vegeu en aquest blog "El tren del Nord" (1) i " L'arribada del tren a Terrassa"
L'estació del Nord / Fons Ragon-AMAT
El pas de la línia del
tren del Nord pel terme va ajudar al desenvolupament urbanístic i econòmic de
Terrassa. La Ciutat
i el tren havien vist plegats el pas del progrés. La instal·lació de l’estació
als afores de la vila va atreure el creixement a redós seu. Aquell antic camí
que anava des del portal de Sant Joan (placeta de Mn. Cinto Verdaguer) fins
a l’estació per entre vinyes i oliveres,
a poc a poc va anar transformant-se en un passeig on era constant el traginar
de viatgers a peu o en tartana i carros carregats de mercaderies. La
comercialització dels productes tèxtils terrassencs, que en un principi es feia
a la mateixa fàbrica, amb la construcció de la línia del tren i el conseqüent moviment de viatjants i
compradors, va fer que les indústries competissin entre elles, instal·lant la
seva tenda o magatzem així com els despatxos al llarg del carrer del Nord, camí
Fondo, placeta de Saragossa, del Teatre i de Sant Pau, coincidint la seva
construcció amb l’època del desenvolupament modernista que va fer possible la
magnificència d’edificis ben singulars. És per això que un viatger de principis de segle en baixar de l’estació i arribar fins a la placeta de Saragossa
passegés per un total de 16 magatzems, així com cases senyorials i altres
edificacions notables.
Aquest progrés es va fer
evident a la estació de l’any 1856, la qual va anar quedant petita pel volum de
trànsit. És per això que es va enderrocar i se’n va construir una de nova, que
és l’actual edifici al bell mig del passeig del Vint-i-dos de juliol i que es
va inaugurar el 21 de desembre de 1899.
Tot el contrari d’aquest
progrés va ser el tarannà que va seguir la tècnica ferroviària. Durant 75 anys
la modernització de l’estructura vial va ser nul·la. El fum i el soroll de les
locomotores continuaven essent la característica principal al seu pas per les
vies obsoletes. La comoditat, amb el pas del temps es va fer precària, amb
petits vagons de brutedat manifesta a causa de la higiene pràcticament inexistent, que
donaven una imatge tercermundista.
No és fins l’any 1929,
coincidint amb l’any de l’Exposició Universal de Barcelona, que es va inaugurar
l’electrificació del tram Barcelona-Manresa, amb la qual la majoria de combois,
exceptuant els de mercaderies, discorreran impulsats per locomotores
elèctriques eliminant el molest fum de les màquines de vapor al seu pas,
principalment, pels túnels.
1915. A la dreta, lloc de la futura placeta del Tren. Carles Duran-AMAT |
Amb aquesta innovació, el
temps emprat, una hora per anar de Terrassa a Barcelona, es va reduir a 40
minuts. Es va modificar la xarxa vial i es van incorporar noves unitats amb
cotxes de viatgers més confortables, encoixinats els de 1a i 2a classe i la
incorporació de serveis sanitaris en el seu interior.
Després de la guerra civil
la Companyia
dels Trens del Nord s’integrà a la Red Nacional de los Ferrocarriles de España –
RENFE – que va monopolitzar la quasi totalitat de la xarxa de trens de via
ampla.
L’any 1956 la ciutat celebrava amb gran pompa el centenari de
l’arribada del tren (vegeu en aquest blog “ El tren del Nord (2): El centenari
de l’arribada del Tren del Nord)
Remodelació de la Rambla com a boulevar. A la dreta urbanització de la placeta de la Màquina del tren. 1960.Carles Duran-AMAT |
Muntatge del monument / Fotos Francino-AMAT |
La placeta de la maquina del Tren /Fotos Francino-AMAT |
El 6 de maig de 1968 va arribar la locomotora a l’estació del Nord
on va quedar exposada durant un mes, mentre es feien els treballs d’adequació
de la placeta.
El monument va ser inaugurat el 22 de juny de 1968 per l’alcalde
Miquel Onàndia, descobrint una placa amb la inscripció següent «Tarrasa a la maquina de vapor.
Monumento
homenaje simbolizado en la locomotora “La pequeña”. 22-VI-1968»
És una locomotora de vapor
construïda per Marcinillé Coullet, de Bèlgica, amb sortida de fàbrica el 25 de
febrer de 1886 amb el núm. 020-0234. Les seves característiques són: 6,422 m de llarg, 19.350 kg de pes,
capacitat d’aigua 2,200 m3 ,
capacitat de carbó 500 Kg ,
potència 288, esforç de tracció 2,891 Kg i un recorregut de 2.296.817 km .
Aquest jardí o placeta no té un nom oficial assignat,
però hom el coneix com la «placeta de la Màquina del Tren».
La màquina restaurada, 2010/ Joaquim Verdaguer |
L’any 2006 la ciutat va
celebrar els 150 anys de l’arribada del tren.
Fonts consultades:
Ajuntament de Terrassa. Tarrasa Centenario
del ferrocarril 1856-1956. Terrassa 1956
BELLÉS GRAS, Núria i LÓPEZ DIAZ, Elvira. Camins
de ferro que comuniquen Terrassa, Xarxa de Biblioteques
BOIX, Josep. La Estación del
Norte, ayer. Tarrasa Información. 1 abril 1967
BOIX, Josep. 1956 Centenario del
ferrocarril en Tarrasa. Tarrasa Información. 15 abril 1967
BOIX, Josep. Hace 125 años que el tren
llegó a Terrassa. Diario de Terrassa. 19 febrer 1981
BOIX, Josep. Hace 125 años que el tren
llegó a Terrassa. Diario de Terrassa. 23 febrer 1981
BOIX, Josep. Hace 125 años que el tren
llegó a Terrassa. Diario de Terrassa. 24 febrer 1981
BOIX, Josep. Hace 125 años que el tren
llegó a Terrassa. Diario de Terrassa. 26 febrer 1981
BOIX, Josep. Trenes i estaciones
terrassenses. Diario de Terrassa. 21 febrer 1987
BOLADERAS, Mercè. El primer tren del Nord
a Terrassa llegó en marzo de 1956. Diario de Terrassa. 27 abril 1991
CABEZA SABATER, Francisco. Los primeros
tiempos del ferrocarril en Tarrasa. Butlletí de la Cambra Oficial de Comerç
i indústria de Terrassa. núm. 494. desembre 1948
OLLER, Joan Manuel. La electrificación del
ferrocarril del norte. Diario de Terrassa. 16 juny 1990
PUIG I MASAGUÉ, Josep. El dia 16 marzo de
1856 llegó a Tarrasa el ferrocarril. Butlletí de la Cambra Oficial de
Comerç i indústria de Terrassa. Març de 1956.
SANJAUME, Sandra. Terrassa, escultures
públiques. Ajuntament de Terrassa. 2002
TAPIOLAS. Judit. El centenari del tren del
nord. Impacte núm. 52. 20 març 1988
Tarrasa Información. Cien años de ferrocarril.
3 juliol 1956
Tarrasa Información. 23 juny 1969. p.1
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada