Quan
el tren del Nord va arribar a Terrassa l’any 1856, l’estació es va construir a
les afores de la vil-la al sud de les terres de Can Pous i prop del camí de
Terrassa a Matadepera.
Van
passar molts anys fins que l’estació va a passar a ser de primera categoria. Es
va construir als terrenys per sobre de l’estació, aplanant-los fins al talús
del carrer de Mossèn Pursals. Allà es va ubicar uns ramals de vies de servei
com a molls de carga i descàrrega per traginar les matèries primes de les
indústries terrassenques, com el carbó pel vapors o la sortida de productes
tèxtils cap a Barcelona. En aquest parc ferroviari també hi havia una
plataforma giratòria per canviar la direcció de les locomotores. Quan va
arribar el tren electrificat, el complex també va disposar d’una petita central
elèctrica.
L'Estació del Nord i els moll de carga / AMAT |
Plataforma giratòria / Proc. Rafael Aróztegui |
Amb
el soterrament del tren als any noranta, va quedar alliberat les vies i els
edificis de serveis de l’estació, que
juntament amb la recuperació d’un bon tram de la zona nord del torrent
de les Bruixes, es va projectar la urbanització de la zona com a parc, presidit
per dues altes torres de pisos.
També
es deixà pas uns vials per enllaçar el Passeig 22 de Juliol amb el carrer de la
Independència. D’aquesta manera es recuperava l’antic camí de Terrassa a
Matadepera.
Soterrament del tren / Proc. Rafael Aróztegui |
Soterrament del tren. Zona de carga i descarga / Rafael Aróztegui |
El dia 15 maig de 1999 es va inaugurar aquest
nou pulmó verd per la ciutat: el Parc del Nord. Ocupa 42.000 m² i està rodejat
per vials per a vehicle i té més de 700 arbres de diferents espècies.
Inauguració del Parc / Fotos Francino-AMAT |
Aquell
dia també es va inaugurar l’escultura Homenatge a Malevitx una de les obres
més significatives de l’escultor basc, Jorge Oreniza, ubicant-la a la part est
del parc. Aquesta escultura de Jorge Oreiza
té unes mides monumentals amb una alçada de 6x6 m. Feta en acer revestit
de zinc i acabat amb una capa de pintura negra setinada. Té un pes total de 26
tones. Està emplaçat sobre una base de formigó de 6 x 6 m. Representa un assaig
d’una rotació espacial a partir d’allò que l’artista anomena “les unitats
Malevitx”
Més
endavant l’escultura es va reubicar a la zona Oest segon, degut a la
construcció de l’estació del metro del Vallès. S’instal·là en el mateix parc
prop del carrer de Bartomeu Amat, degut a la construcció de l’estació intercomunicadora
amb els Ferrocarrils de la Generalitat (“el metro”).
Intercomunicador amb el Ferrocarrils de la Generalitat |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada