Joaquim Verdaguer

"Joaquim Verdaguer (Terrassa, 1945) és un santperenc de soca-rel. Sempre ha estat interessat en temes d'àmbit terrassenc i en la història de la ciutat. És autor de diverses publicacions: "El bàsquet a Terrassa";"Blanca de Centelles"; "Rieres i Torrents", entre altres. Ha estat 2n premi de narració curta dels Premis Calasanç Ciutat de Terrassa 2006 amb "Via Fora".També és autor de diverses maquetes històriques de Terrassa, algunes d'elles exposades al Museu de Terrassa, al Castell de Vallparadís." Terrassenc de l'Any 2015.
Extret del llibre "50 anys en dansa. Esbart Egarenc"


dissabte, 31 de març del 2018

El Parc del Nord


Quan el tren del Nord va arribar a Terrassa l’any 1856, l’estació es va construir a les afores de la vil-la al sud de les terres de Can Pous i prop del camí de Terrassa a Matadepera.
Van passar molts anys fins que l’estació va a passar a ser de primera categoria. Es va construir als terrenys per sobre de l’estació, aplanant-los fins al talús del carrer de Mossèn Pursals. Allà es va ubicar uns ramals de vies de servei com a molls de carga i descàrrega per traginar les matèries primes de les indústries terrassenques, com el carbó pel vapors o la sortida de productes tèxtils cap a Barcelona. En aquest parc ferroviari també hi havia una plataforma giratòria per canviar la direcció de les locomotores. Quan va arribar el tren electrificat, el complex també va disposar d’una petita central elèctrica.
L'Estació del Nord i els moll de carga / AMAT
Plataforma giratòria / Proc. Rafael Aróztegui
Amb el soterrament del tren als any noranta, va quedar alliberat les vies i els edificis de serveis de l’estació, que  juntament amb la recuperació d’un bon tram de la zona nord del torrent de les Bruixes, es va projectar la urbanització de la zona com a parc, presidit per dues altes torres de pisos.
També es deixà pas uns vials per enllaçar el Passeig 22 de Juliol amb el carrer de la Independència. D’aquesta manera es recuperava l’antic camí de Terrassa a Matadepera.
Soterrament del tren / Proc. Rafael Aróztegui
Soterrament del tren. Zona de carga i descarga / Rafael Aróztegui
El dia 15 maig de 1999 es va inaugurar aquest nou pulmó verd per la ciutat: el Parc del Nord. Ocupa 42.000 m² i està rodejat per vials per a vehicle i té més de 700 arbres de diferents espècies. 
Inauguració del Parc / Fotos Francino-AMAT
Aquell dia també es va inaugurar l’escultura Homenatge a Malevitx una de les obres més significatives de l’escultor basc, Jorge Oreniza, ubicant-la a la part est del parc. Aquesta escultura de Jorge Oreiza  té unes mides monumentals amb una alçada de 6x6 m. Feta en acer revestit de zinc i acabat amb una capa de pintura negra setinada. Té un pes total de 26 tones. Està emplaçat sobre una base de formigó de 6 x 6 m. Representa un assaig d’una rotació espacial a partir d’allò que l’artista anomena “les unitats Malevitx”
Parc del Nord / AMAT

Més endavant l’escultura es va reubicar a la zona Oest segon, degut a la construcció de l’estació del metro del Vallès. S’instal·là en el mateix parc prop del carrer de Bartomeu Amat, degut a la construcció de l’estació intercomunicadora amb els Ferrocarrils de la Generalitat (“el metro”).
Intercomunicador amb el Ferrocarrils de la Generalitat
Per dignificar l’espai del Parc i també pel seu deteriorament es va enderrocar l’edifici anomenat “pisos del ferroviaris” situat al extrem est del parc i es van reedificar-los al nou carrer dels Ferroviaris. La urbanització d’aquesta zona va donar pas a que el carrer de Mossèn Pursals comuniqués amb el carrer de Ponent.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada