Després
de l’aprovació, en un tens Ple de l’Ajuntament, de no enderrocar el pont de
Sant Pere, l’any 1918. ( vegeu en aquest blog: http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2017/05/sha-denderrocar-el-pont-de-sant-pere.html
a mitjans dels anys cinquanta
independentment de les objeccions i al·legacions de l’afer de principis de
segle sobre el tema de voler transformar el pont de Sant Pere en un pas de
trànsit intens. Al Ple de l’Ajuntament de Terrassa del dia 13 de gener de 1956
s’aprova l'avantprojecte d’obres d’urbanització i sanejament general de la
Ciutat. Entre els diferents projectes hi ha el que afecta al pont de Sant Pere: “Se aprueba el alcaltarillado, aceras y
afirmado de la calle Mayor de San Pedro y plaza del Rector Homs y ensanche del
puente de San Pedro, consistente en dejar como calzada para coches de turismo
todo su altual anchura y estableciendo las aceras en voladizos de amplitut y
estilo adecuados con el pressupuesto de 1.009.274’24 ptas.
El pont de Sant Pere / Rafael Aróztegui |
Un dels problemes que tenia la ciutat
era poder connectar el centre amb els barris del nord ja que la línea del tren
de la RENFE dividia la ciutat. Encara no s’havia aprovat el pas elevat de la
carretera de Castellar, com tampoc no estava urbanitzada l’avinguda Josep de
Tarradellas, per tant el pas més factible era el trànsit per al pas a nivell de
la carretera de Matadepera. És per això que era necessari trobar una solució al
pas pel pont de Sant Pere: ampliar-lo o enderrocar-lo i fer-ne un de nou.
El pont sense part de les baranes / Fotos Francino-AMAT |
De la memòria del projecte aprovat
se’n feia ressò el Butlletí de la Cambra de Comerç del setembre de 1959 en un
article signat per Miquel Palomares: “La
reforma y ensanche de este puente-que tiene 19’30 metros de altura, 57 de
longitud y 3’50 de ancho- se iniciará por una inspección de sus muros y
consolidando, en cuanto sea preciso, las partes interiores que puedan estar
afectadas por el trascurso del tiempo.
La
ampliación propiamente dicha tendrá como base de sustentación una losa de
hormigón armado; en la reconstrucción de las barandas o antepechos se repondrán
elementos ligeros con el fin de aprovechar hasta el máximo la superficie de
circulación. La solución plástica definitiva se acordará después de detenidos
ensayos “in situ”, dada la importancia que tiene en este caso acordar una
solución utilitaria a la estructura existente, consiguiendo al mismo tiempo una
unidad armónica.
La
anchura total del puente será de 6’80 metros entre muretes o pretiles, siendo
el de la calzada de 4 metros y de 1’30 cada una de las aceras. La calzada
estarà pavimentada con adoquín granífico y bajo las aceras, de loseta
hidràulica, se dispondrán pasos para la instalación de cables y conducciones.
La
empresa constructora va a acometer estas obras, que, según el pliego de
condiciones, deben quedar terminadas, salvo causas de fuerza mayor, en el plazo
de cinco meses a contar de la firma de la escritura susadicha.
Obres d'ampliació del pont / Fotos Francino-AMAT |
“Previa
una minuciosa inspección ocular, examinado detenidamente el estado del puente
de San Pedro tras asistir al proceso de sondeo y catas efectuadas en sus puntos
más importantes de sustentación, el suscrito Arquitecto Municipal informa: El
proyecto de reforma tal como estaba planeado, debe, abandonarse”
Les bigues per ampliar el pont / AMAT |
Projecte de nou pont / AMAT |
Al Ple de l’Ajuntament de Terrassa del
25 de novembre de 1960, s’aprovà la substitució del pont de Sant Pere, això és,
el seu enderroc per un altre de nou.
Una processo Passant pel pont l'any 1961 / AMAT |
R. El pont de Sant Pere. El Dia, 21 oct.1930
R. El pont de Sant Pere en perill. El Dia,
13 juny 1931
R. El puente de San Pedro. Tarrasa, 31 juliol 1948
PALOMARES, Miquel. Hacia la nueva Tarrasa. Butlletí de la
Cambra Oficial de Comerç i Indústria de Terrassa, núm 599, setembre 1959
PALOMARES I TIRADO, Miquel. ¿Desaparecera el viejo puente de Sant
Pedro. B.C.O.C.I.T. gener-febrer 1961
Tarrasa Información. Acerca del puente de San Pedro., 3
gener 1961.
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