Les
noves vies obertes cap el nord; per llevant el pas de la carretera de Castellar
per sobre la línia del tren, i a ponent,
la prolongació de la Rambla cap a les avingudes de Josep Tarradellas i de
l'Abat Marcet varen fer possible el positiu oblit d’actuacions sobre el pont de
Sant Pere. El pas definitiu per la seva conservació es va produir a finals dels
anys setanta arran el despertar de la sensibilitat ciutadana per la conservació
dels elements històrico-artístics.
El pont de Sant Pere / AMAT |
Amb
l’arribada de l’Ajuntament democràtic la Gerència d’Urbanisme va emprendre la
confecció d’un catàleg on s’inclogué el Pla especial de protecció del patrimoni
terrassenc i entre els elements, adjuntà el pont de Sant Pere.
Aquest
catàleg seria definitivament legalitzat quan per part del Parlament de
Catalunya aprovà, el dia 30 de setembre de 1993 la Llei del Patrimoni Cultural
amb l’objecte de protegir, conservar, investigar, difondre i fomentar el
Patrimoni Cultural Català.
Una
altra fita per la seva salvaguarda és la inclusió del pont de Sant Pere com
element integrant al Pla Especial del futur Parc de Vallparadís aprovat l’any
1989 i que preveia la remodelació del torrent com a parc urbà amb una extensió
de 33 hectàrees de superfície. Es va preveure la construcció d’un vial, amb un
recorregut perifèric per unir el carrer de Vallparadís amb el Passeig
Vint-i-dos de Juliol, tot vorejant la riba ponentina del parc de Vallparadís,
que passaria per sota d’un dels arcs de Sant Pere.
El Pont de Sant Pere/ AMAT |
Amb
tot això, encara a principis dels anys noranta s’encetà la polèmica sobre el
probable perill d’esfondrament. Des de que l'alcaldia havia decretat, l’any
1961, la prohibició del trànsit de vehicles, amb el pas del temps aquest
entredit havia anat en desús fins arribar a l’oblit, absorbint, el pont de Sant
Pere, bona part del trànsit del nord de Sant Pere i, principalment dels
residents de Matadepera que volien traslladar-se al centre. Aquest fet
s'agreujà quant es procedí el soterrament de la línia del tren i el conseqüent
tall del passeig Vint-i-dos de juliol que provocà que el pas de vehicles
augmentés considerablement i que la premsa local es fés ressò de les veus que
advertien del perill d’esfondrament. El màxim responsable de la Gerència
d’Urbanisme, Pere Montaña, manifestà que l’estructura del pont no presentava
problemes i que no estava sotmès a grans càrregues ja que el seu ús era
peatonal i el tràfic de vehicles sobre el pont era poc freqüent i que el perill
d’esfondrament era inexistent. Això es contradeia amb la realitat, ja que el
pas de vehicles era constant fins al
punt que, degut el semàfor del carrer de la Creu Gran amb el de Sant Antoni
provocava l’aturada d’un seguit de vehicles que feia que a cada moment a sobre
el pont hi hagués fins a sis vehicles aturats. A l’entrada del pont hi havia
una senyal que marcava la resistència de només tres tones i a això s’hi havia
d'afegir les conseqüents vibracions dels cotxes sobre el pont. Un any després,
el 1994, la Gerència d’Urbanisme encarregava a la Universitat Politècnica de
Catalunya un estudi sobre l’estat del pont per tal de detectar qualsevol xacra
en l’estructura.
El pont integrat al Parc de Vallparadís / Montse Saludes-Arxiu Tobella |
Aquest
mateix any l’Ajuntament, arran la propera obertura del renovat passeig
Vint-i-dos de Juliol, es plantejava la reconversió de l’Antic poble de Sant
Pere en una illa de vianants amb el tancament del pont de Sant Pere al trànsit
i també restringir-lo pel carrer Major de Sant Pere.
A
la primavera de l’any 1995 es posa en marxa un projecte de desenvolupament
cultural i integració urbana del Conjunt Monumental de les Esglésies de Sant
Pere i el seu entorn. És per això que es convoca un concurs d’idees essent la
proposta guanyadora la de Riera, Gutiérrez i associats, S.A., Arquitectes; que
en el seu plantejament de millora de l’entorn incorporava el pont de Sant Pere
com element fonamental del nucli de l’Antic poble de Sant Pere garantint la
seva perseverança.
La barana dels "estenadors" / AMAT |
Tot
i això, la primavera de l'any 1999 el pont rebia un nou absurd amb la
col·locació d'unes baranes que no s'adeien amb l'estètica històrica del
pont, donant-li un aspecte insòlit. Per
tal de garantir la seguretat dels vianants ja que les seves baranes de pedra no
acomplien les normes mínimes exigides per la llei, adequar-les a una alçada adient i, també com
a prevenció dissuassòria de lloc tradicional de suïcidis, l'arquitecte Manuel
Ribas i Piera, autor de la remodelació del torrent de les Bruixes, dissenyà una
barana amb una estructura metàl·lica amb cables, que l'opinió pública, per
mitja de la premsa local, qualificà d’"entrada a un camp de
concentració" ,"d'un pont de ferro de la RENFE" o "uns
estenedors", demanant a les autoritats la retirada "dels
ferros". El debat quedà obert i els tècnics urbanisme proposaren un estudi
per readequar el disseny comptant amb l’opinió del veïnat.
El pont nevat / Montse Saludes-AMAT |
Si
el pont pogués parlar potser en diria: "durant anys he aguantat malifetes,
bretolades, desafortunades actuacions i, fins i tot, el pas de milers de
cotxes: feu-me només pas de vianants i deixeu-me en pau d'una vegada."
Un pilar passant pel pont / Rafael Aróztegui |
El
23 de maig de 2015 la Seu d’Ègara celebrava La Diada del Patrimoni. La colla
Minyons de Terrassa es va afegir a la festa passant un pilar caminant per sobre
el pont.
Us recomano veure en aquest blog els temes anterior relacionat amb el Pont de Sant Pere:
El Pont de Sant Pere: http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2012/10/el-pont-de-sant-pere.html
S'ha d'enderrocar el Pont de Sant Pere. (1): El afers de 1918: http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2017/05/sha-denderrocar-el-pont-de-sant-pere.html
S'ha d'enrrerrocar el Pont de Sant Pere. (2). Els Afers de 1958: http://joaquimverdaguer.blogspot.com.es/2017/11/sha-denderroca-el-pont-de-sant-pere-2.html
Fonts consultades:
Fonts consultades:
RIERA I ROCA, Josep M. El pont de Sant Pere. Diario Terrassa,
25 agost 1995.
RUEDA, Joan. L’Ajuntament estudia tancar el pont de Sant
Pere al tràsit. El 9 Nou, 3 octubre 1994.
MUNTADA I SERRA, Llorenç. El pont de Sant Pere al segle XVI.
Diario de Terrassa, 26 maig 1979.
OLLER, Joan Manuel. La demolición del puente de San Pedro.
Diario Terrassa F.S. 10 octubre 1992.
PALOS, Santi. El puente de San Pedro podria derrumbarse,
según un historiador. Diari Terrassa, 27 nov. 1993.
Diari Oficial de la
Generalitat de Catalunya. Llei 9/1993, de 30 de setembre, del Patrimoni Cultural
Català. núm. 1807, 11 d’octubre 1993, pàg. 6748
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada