Joaquim Verdaguer

"Joaquim Verdaguer (Terrassa, 1945) és un santperenc de soca-rel. Sempre ha estat interessat en temes d'àmbit terrassenc i en la història de la ciutat. És autor de diverses publicacions: "El bàsquet a Terrassa";"Blanca de Centelles"; "Rieres i Torrents", entre altres. Ha estat 2n premi de narració curta dels Premis Calasanç Ciutat de Terrassa 2006 amb "Via Fora".També és autor de diverses maquetes històriques de Terrassa, algunes d'elles exposades al Museu de Terrassa, al Castell de Vallparadís." Terrassenc de l'Any 2015.
Extret del llibre "50 anys en dansa. Esbart Egarenc"


dimecres, 29 d’agost del 2012

Els visigots a Terrassa?: La Sivella de “Coll d’Eres”


Tot que moltes vegades s’emprat el terme de «esglésies visigòtiques» el qual es impropi si tenim en comte que el mal dit art visigòtic és molt localista, àulic i molt tardà, dons, no és fins l’any 661 que es consagra l’església de «Sant Juan de los Baños» a Palència, durant el reinat de Recesvinto, és a dir 50 anys abans de la invasió dels sarraïns i en mig segle no es difon un art, si es pot considerar visigot.  El mateix esdevingué més tard amb l’art mossàrab o el carolingi amb influencies bizantines que ens reflecteixen d’una manera esporàdica i dispersa.
Tots els arts menors d’altres, componen una transició d’un període, força llarg, comprés entre l’art Paleocristià i el romànic i que és conseqüència de l’enderrocament de l’Imperi Romà degut al moviment migratori dels pobles centre-europeus, que va produir un retrocés cultural: fent impossible el manteniment del naixent art Paleo-cristià degut a la desfeta política, cultural i principalment econòmica.
Les esglésies de Sant Pere 1890 / Fons Ragón-Amat
Els visigots crearen el realisme i la noblesa que han arribat fins els nostres dies. Era l’Estat dintre l’Estat. Una dictadura tribal. Era l’exèrcit al poder i prou distret estaven amb els seus «cops d’Estat», - durant dos segles i mig i hagueren 36 reis que pertoca a 7 anys per rei), - com per preocupar-se de l’arquitectura o la cultura en general. La pràctica de l’arrianisme dels Visigots va frenar la religió autonòmica del catolicisme dels hispans-romans, per això el fet arquitectònic era molt minvat i tot es feia suaument i per tant va seguir un camí senzill i arcaïtzat amb aïllat mestres d’obres que no formaren escola, però que donaren solucions mitjançant els fonaments imperials – l’arc de ferradura és un invent de finals del baix imperi -, així també i sobretot de la influencia bizantina, que és quan té lloc la fixació dels tipus arquitectònics fonamentals que donaran pas al romànic.
Es a Catalunya i al a Provença, al mig de les corrents arquitectòniques de la península de les dels Francs i Bizantins, on s’elabora una arquitectura de transició que promoure uns bells exponents del pre-romànic.
Per tant l’art que es desenvolupa a l’albada de Catalunya és un art hispà autòcton no pas visigòtic, per tant és inapropiat aplicar el terme visigòtic a les capçaleres del les esglésies de Sant Pere, si més no, ja que està definit com art de primera etapa de l'art preromànic,. El correcta seria  «esglésies de l’època visigòtica»

Durant l’època visigòtica el poder episcopal es va mantenir. El centralisme de Toledo no domava per més. Les grans ciutats de la perifèria, com Barcelona. estaven governades per una figura administrativa nova: el comes civitati, delegat del rei amb autoritat judicial, fiscal i militars i uns quants funcionaris, que  estaven en estreta vinculació amb l’església des que el rei Recared, l’any 589, havia reconegut l’església catòlica i havia estat incorporada a les tasques político-administratives. Així, als concilis, a més de tractar els afers de l’ església s’involucren, per mitjà del rei, els afers polítics. En definitiva el bisbe d’Ègara feia de recaptador, amb la complicitat  del magnats i gran terratinents, hispanoromans la majoria, propietaris de les riques vil·les.

A Catalunya , com hem dit, no hi ha gaire art visigòtic perquè no hi va haver nuclis visigòtics. Tot i així trobem alguna empremta, principalment en l’art que estaven avesats el visigots: l’orfebreria. Aquesta es pot dividir en les peces de tipus religiós i reial i peces d’ús personal.
La sivella de Coll d'Eres / Rafael Aróztegui
En el museu de Terrassa hi ha exposada una sivella visigòtica. La van trobar a l’interior d’una de les tombes de la necròpolis del Cingle del Marquet en el Parc de Sant Llorenç del Munt, per membres del Centre Excursionista de Terrassa, l’any 1929. Es tracta de diversos enterraments individuals, caixes formades per lloses de pedra plana.
La sivella o fermall de cinturó es una peça de bronze, recoberta amb una pàtina de color verdós, que mesura 9’6 cm x 4’9 cm., de forma  rectangular, amb un dels s dos extrems arrodonit.. L’extrem oposat és el destinat a subjectar el travesser de tanca; la mateixa peça presenta una petita ranura on hi descansava.
Porta cisellades les figures d’animals fantàstics molt relacionades amb la mitologia nòrdica. Amb el que sembla amb la figura d’un quadrúpede  que podria ser la representació del cavall d’Odin, i dues serps amb el cap d’ocell.
La cronologia de la sivella gira al voltant dels segles V al VIII.
La sivella de Coll d’Eres és una de les poques d’aquest tipus que s’ha trobat a Catalunya.
Tomba del Cingle del Marquet / Rafael Aróztegui
El poeta terrassenc Enric Gall escribia uns versos dedicats a l’Ègara visigòtica, publicats en el llibre de La ciutat i la seu episcopal d’Egara de Salvador Cardús. En d’ells, amb el títol «Egara visigòtica», ens diu el següent:

Declama el vent, millor que cap rapsode,
- des del turó del mirador més alt
que es dreçat en el Vallès septentrional-
el verb de llum i musical de l’oda.

En la remota Egara visigoda,
¿quin altre nom portava aquest tossal
que és un altar al convit substancial
I circular com una immensa roda?

Abans del nom excels i glorïos
de Sant Llorenç, el primitiu s’ha fos
en el combat del temps, inexorable.

Si va florir en els llavis d’un pastor,
devia portar el nom d’una cançó
nascuda entre clarors d’algun miracle

Fonts consultades
FERRAN, Domènec. La sivella de “Coll d’Eres”. Terrassa, museus, monuments, llocs d’interès. Fitxa núm. 5.  Museu de Terrassa 1988.
FERRANDO, Antoni. El parc natural de Sant Llorenç de Munt i Serra de l’Obac. Història i arqueologia. Unió Excursionista de Sabadell. El Pot Cooperativa Sabadell. 1983.
CARDÚS, Salvador. La ciutat i la seu episcopal d’Egara. Patronat de la Fundació Soler i Palet. Terrassa 1954

dissabte, 25 d’agost del 2012

El Mercat de Sant Pere


Després de l’annexió del poble de Sant Pere a Terrassa, l'any 1904, el barri va veure la seva expansió cap al nord, al llarg de la carretera de Matadepera i del carrer de la Llibertat, ocupant les terres de can Tusell, can Fatxó.
L’any 1917 en el pla urbanístic de Can Pous, entre el carrer de Bartomeu Amat i el torrent de Vallparadís, es van denominar els seus carrers amb noms de velles aspiracions patriòtiques catalanes; Independència, Triomf, Autonomia, Ordre (avinguda de l’Abat Marcet), això sí, conservant al bell mig el carrer de Can Pous (actual Francesc Salvans). Arran la carretera de Matadepera es va obrir un carrer de 14 metres d’amplada, però entre el carrer d’Ègara i el lloc es estava previst  edificà un nou mercat no hi havia cap casa i, a més, hi havia l’obstacle del pas del torrent de Vallparadís. Després d’arrecerar-lo la connexió fou més fàcil.  Poc a poc es van anar edificant algunes cases, però no va ser fins l’any 1928 en què es va inaugurar el Mercat de Sant Pere al bell mig de la plaça del Triomf, que es va intensificar la urbanització i edificació de la zona.
També per la banda oest en terres del Pla de l’Ametllera, la urbanització prengué una forta embranzida, obrint-se nous carrers amb l’edificació de cases arran la carretera de Rellinars i del carrer Pla de l’Ametllera.
El Mercat de Sant Pere. 1930 / Arxiu Tobella

En un principi el proveïment de queviures, principalment de carn en aquesta barriada, es feia en un quiosc situat a la placeta de la Creu de Sant Pere, construït el 1915. La insuficiència d’aquest servei va moure l’Ajuntament a projectar la construcció d’un mercat. El dia 8 de desembre de 1928 s’inaugurava el nou edifici en terres de can Pous, al bell mig de la plaça del Triomf a l’extrem de ponent del novell carrer Ample.
En l’acte de inauguració compta amb la presència de les màximes autoritats locals, encapçalades per l’alcalde Josep Ullés. La benedicció del nou edifici fou a càrrec del prior del Sant Esperit, ajudat pel rector de Sant Pere, Josep Homs. Després dels parlaments, el veïnat i curiosos pogueren visitar la instal·lació, mentre la Banda Municipal amenitzava l’acte.

El quiosc de la placeta de la Creu fou enderrocat i el centre econòmic de la zona es traslladà del nucli antic del carrer Major de Sant Pere, a redós del nou mercat.

L’edifici, de propietat municipal, és obra de l’arquitecte Melcior Vinyals i va tenir un cost de 169.000 ptes. És un exponent de l’arquitectura noucentista de Terrassa. Es construeix un edifici d’una sola nau rectangular d’una superfície de 840 m2, amb entrada als dos extrems i dues ales més baixes i estretes pensades per donar amplitud i llum zenital a l’edifici.
El mercat ocupa la part central de la plaça del Triomf. La disposició interna de l’edifici es reflecteix a l’exterior amb pilastres adossades als murs laterals de la nau. L'estructura del mercat és de ferro, i el parament d'obra i arrebossat. La coberta és de teula plana de ceràmica. Les dues façanes principals són arrodonides a la part superior i presenten quatre grans finestres verticals separades per parelles per la porta d'accés, ambdues façanes amb coronament motllurat. A la façana de llevant es pot veure un rellotge i una campana i està format per una llarga nau rectangular i dues ales laterals més baixes i més estretes. Té un rellotge i un campanar a la façana de llevant.

El mercat és destinat a la venda de productes i articles d'alimentació de tot tipus. L'interior del mercat es distribueix en dues parts articulades per un nucli central que actualment fa les funcions de bar. Una de les parts és la dedicada principalment a la venda de peix i pesca salada, i l'altra fonamentalment a la venda de carn, fruita i verdura, tot i que a l'exterior hi ha instal·lades algunes parades de fruita, flor i verdura que originàriament ocupaven tot el perímetre exterior del mercat.
El mercat de Sant Pere. Foto Rafael Aróztegui
En els seus inicis, el mercat comptava amb 71 llocs de venda a l'interior i 63 a l'exterior; actualment hi ha 42 llocs de venda distribuïts en base a dues fileres centrals, circumval·lades per dos passadissos de dues alineacions laterals, nou de les quals són mòduls de venda que es troben a l'exterior en uns porxos on els pagesos instal·len les seves parades de fruita i verdura. 


La situació del mercat al mig de la plaça del Triomf a portat a la confusió sobre el seu nom, anomenant-lo «Mercat del Triomf». També se l’havia conegut com el «mercat de dalt», per diferenciar-lo del Mercat de la Independència

El dia 8 de desembre de 1978 l’Associació de Veïns de Sant Pere organitzà uns actes per celebrar el cinquantenari del Mercat; amb una audició de sardanes, cercavila i jocs pel menut i, l’actuació de l’Esbart Dansaire de Rubi a la Sala Crespi. Per deixar constància de la diada, es va descobrir una placa marbre commemorativa amb el text següent: «1928 – 1978. 50è aniversari del Mercat. AV. Sant Pere i venedors del Mercat»
 
Fonts consultades:
Crònica Social. El Dia 10 desembre de 1918
Ajuntament de Terrassa. Viure la Ciutat. Comerç. Mercats i fires. Mercats Municipals
RAGON, Baltasar. Carrer Ample. El Dia. 31 juliol 1935. p.1
BOIX, Josep. El mercat del Triomf, el bar Esportiu y la calle Salvans. Diari de Terrassa. 8 març 2003


La creu de can Badiella


Una creu de terme es una creu habitualment de pedra sobre un fust també de pedra i amb una base poligonal moltes vegades de graons. Acostumava a estar decorada amb temes de la crucifixió.
 
En l’època medieval delimitava els límits parroquials o termals. En general estaven situades al costat dels camins per tal de donar la benvinguda o acomiadar al viatger

La creu de can Badiella / Joaquim Verdaguer

La Creu de can Badiella està situada a 300 metres d’aquesta masia, en el camí que va des de la carretera de Montcada a Can Sabater del Torrent, en l’encreuament que porta al mas.
La creu marcava els límits de les parròquies de Sant Pere i de Sant Julià d’Altura. Aquest límit venia marcat pel camí de Sant Quirze del Vallès a Matadepera
La creu de terme sobre un bassament triple d’estructura circular. Dalt del fust un capitell ornamentat amb figures d’àngels esculpides. A sobre una creu grega esculpida  en pedra amb dues cares diferenciades: al frontis la imatge del Sant Crist i, al dors la de la Mare de Déu i el nen.
La creu de can Badiella / Joaquim Verdaguer

La creu sembla l’original i no està estudiada. Probablement va passar desapercebuda durant el conflicte de la Guerra Civil o va ser amagada.


Quan es va produir l’agregació del poble de Sant Pere a Terrassa i Sabadell la línia divisòria del camí de Sant Quirze del Vallès a Matadepera, que separava la parròquia de Sant Pere amb la de Sant Julià d’altura, va ser desplaçada cap l’est, pel camí que va de Sant Quirze a Sant Julià d’altura. Es per això que can Badiella i la creu de terme quedaren situades en el terme de Terrassa.

dissabte, 18 d’agost del 2012

El municipi romà d'Egara

El nom d’Ègara correspon al de l’antic municipi romà ubicat dins el nucli urbà de l’actual Terrassa. 

Testimoni documental del topònim Ègara són les inscripcions prou significatives de l’època romana en dos pedestals que es troben encastats a les parets de l'interor de l’església de Santa Maria, dins el conjunt monumental de les esglésies de Sant Pere.

Ègara se l’associat amb l’Egosa ibèrica de l’astrònom grec Claudi Ptolomeu. En una de les ultimes campanyes arqueològiques va apareixia una mena de bol, datat entre els anys 200 i 150 aC, amb la gravació Taskubilos. Es la primera mostra d'escriptura ibèrica a les contrades. Aquesta inscripció sembla ser que era per distingir l'ús o propietat de l'utensili.
Pedestal dedicat a Antoninus Pius / Teresa Llordés-Museu de Terrassa
L'emperador Antoninus Pius va concedir el títol de Municipium Flavium a Ègara. Testimoni d'aquest fet es la làpida de marbre del segle II que es conserva dins l'església de Santa Maria, i que segurament era part del basament d'una estàtua de l'emperador. La transcripció del text del frontal diu: Per decret dels Decurions del Municipi Feliç d’Ègara a l’emperador Cèsar Titus Aelius Antoninus August Pius, fill del diví Adrià, net del diví Trahà Porticus, fill del diví Nerva, Pontífex Màxim revestit de la potestat tribunícia, dues vegades cònsol i per tercera vegada designat Pare de la Pàtria
Làpida dedicada a Granius / Teresa Llordés-Museu de Terrassa
Un altre làpida de marbre, també del segle II, que es conserva dins l'església de Santa Maria, és la que Grannia Anthusa va dedicar en memòria del seu marit Quintus Grannius, fill de Quintus de la tribu Galèria, Diumvir o primer magistrat d’Ègara i tribú militar. El text del pedestal diu: Q.GRANIO / Q. FIL / GAL. / OPTATO II VIR / EGARA TRIBVNO/MILITVM / GRANIA / ANTHUSA / MARITO / OPTIMO / L.D.D.D. /..
Sepultura de tègula / Foto Joaquim Verdaguer
El poblat d'Ègara exponent urbà ibèric i romà, no s’ha localitzat i la seva recerca ha estat generadora de diverses hipòtesi sobre la seva situació. Probablement les institucions principals del municipi estaven ubicades al capdamunt de l’esperó de Sant Pere, a la confluència del torrents de Vallparadís i de Santa Maria o Monner, mentre que els historiadors encara  discuteixen si efectivament hi hagué nucli urbà o no. Les troballes arqueològiques iberiques i romanes en aquest lloc certifiquen la importància d’un assentament humà i més amb la troballa de tombes a la part nord del carrer Major de Sant Pere que demostren l’existència d’un una important necròpolis.
També de la importància d’aquest municipi romà d’Ègara n’és evident les  troballes arqueològiques arreu del terme, que donen fe de l’existència d’un pròsper vilanatge de explotacions rurals i que devia ser la font de riquesa que portaria a ser considerada Municipium Flavium.
Amb la romanització de les nostres contrades i la concessió de terres al llicenciats de l’exèrcit es va produir molts assentaments agrícoles "villae" que en la seva majoria es construïren prop del les vies fluvials.  En són testimoni les vil·les situades en terres de can Jofresa, can Bosch de Basea, ca n’Anglada, ca n’Amat de la Muntanya, can Fatjó, can Pous, l’Aigüacuit etc. totes elles documentades o amb algun testimoni arqueològic en les seves proximitats.
Només en tres assentaments s'ha pogut investigar el seu emplaçament mitjançant campanyes arqueològiques: L’any 1968 es descobria, al sud de la ciutat prop la carretera de Rubí, en terres de can Jofresa, un important jaciment de l’època romana que s’anomenà “vil·la Moderata”. El basament dels murs de dita vil·la i la troballa de diverses estructures, donaven fe del considerable conjunt que comprenia aquesta explotació agrícola datada  del segle I aC. al III dC. A principis dels anys vuitanta, arran la construcció del complex esportiu de Can Jofresa, la Generalitat de Catalunya endegà una nova prospecció arqueològica que encara donà una visió més amplia del conjunt.
El jaciment va ser reomplenat per la seva preservació fins que s’aprovi com a reserva arqueològica dins el Pla d’Ordenació de Can Jofresa.
A les terres de la masia de Can Bosch de Basea l’any 1974 arran la construcció de l’autopista A-18 les màquines deixaren al descobert un seguit d’estructures de l’època romana . Les excavacions fetes a corre-cuita dataren l’assentament com iniciat al segle I dC. i estava compost de diferents basaments d’instal·lacions de servei agrícola per l’elaboració de vi i oli, i també una incipient indústria de ceràmica amb la troballa d’un forn per aquest ús. Varies sitges, una zona termal i altres dependències completaren la troballa arqueològica. A l’Aiguacuit de 1987 a 1988 es van fer actuacions arqueològiques delimitant la vil·la romana.
Sarcòfag de plom de Ca n'Anglada / Junta de Museus
Però el cas més sensacional va ser la descoberta, l’any 1958, d’un sarcòfag de plom prop de la masia de Ca n’Anglada, acompanyat d’altres tres sepultures del d’anomenades de tegula, que pel que sembla gaire bé en tota seguretat va pertànyer a una pròspera vil·la romana. El sarcòfag, del segle IV esta decorat en relleus de la que destaca la perspectiva de quatre cavalls tirant d’una auriga. Actualment es troba en el Castell de Vallparadís dins la exposició permanent del Museu de Terrassa
El sarcòfag en el Museu / Joaquim Verdaguer
 En el segle V el Municipium Flavium fou escollit com a seu del nou bisbat d’Ègara.
A partir de la conquesta dels sarraïns, els anys 713 i 714, el record de l’antic municipi anirà desapareixent, però no així el nom, que va ser utilitzat durant uns segles més tard per identificar les esglésies reconstruïdes de Sant Pere i Santa Maria d’Ègara. Aquestes van  perdre definitivament aquesta designació cap a finals del s.XIII per romandre amb la denominació definitiva d’esglésies de Sant Pere de Terrassa.

El nom d’Ègara no s’ha perdut en absolut. A l’actualitat tenim un carrer d’Ègara, una Rambla d’Ègara, un barri d’Ègara, un Club d’Hoquei amb aquest nom, l’escola Bisbat d’Ègara i fins i tot una persona que actualment es diu Ègara a la mateixa ciutat de Terrassa. És, doncs, un topònim ben viu.

Fonts consultades
CARDÚS i FLORENSA, Salvador. La ciutat i la seu episcopal d’Egara. Patronat de la Fundació Soler i Palet, p. 107. Terrassa 1954
MALGOSA, Asumpció. Estudi antropològic de les restes humanes del sarcòfag de plom de Ca n’Anglada, Terrassa. Terme núm. 9. novembre 1994. CEHT-AHCT.
CASANOVAS, Jaume. El sarcòfag de plom romà de Ca n’Anglada. Editorial Ègara. Terrassa 1987
VENTALLÓ I VINTRÓ, Josep. Tarrasa antiga y moderna. Impremta i Litografia La Industrial. Terrassa 1879
MAYER, Marc. De quan Terrassa no era Terrassa. Revista TERME, núm. 3, nov. 1988. Centre d'Estudis Històrics
MORO, Antoni. Història de Terrassa. Ajuntament de Terrassa. 1987
MORO, Antoni. Evolució del poblament antic. Revista TERME, núm. 3, nov. 1988. Centre d'Estudis Històrics de
CARDELLACH, Teresa; SOLER, Joam, VERDAGUER, Joaquim. Ajuntament de Terrassa 2007   

El bisbat d’Ègara – El Concili Egarenc


El Bisbat d’Ègara fou fundat l’any 450 essent Irineu el seu primer prelat, però poca cosa més se sap d’aquesta diòcesi llevat del testimoni de les esglésies de Sant Pere i de la documentació que ens descriu la presència de bisbes egarencs a diferents concilis peninsulars i, sobre tot, pel concili d'Ègara

Tenim noticia documental de 8 bisbes egarencs: Ireneu (referència l’any 465), Nebridi (r. anys 516, 517 i 527), Taür (r. any 546), Sofroni (r. anys 589 i 592), Ilergi (r. anys 599 i 610), Just? (r. 615). Eugeni (r. any 633), Vicenç (r. Any 653), i Joan (r. Anys 683, 688, 693

Dels que en tenim més noticia són els bisbes Ireneu i Nebridi: El bisbe de Barcelona Nundinari davant la impossibilitat d’atendre degudament una diòcesi tan extensa, va dividir-la creant, l’any 450, el bisbat d’Ègara. Ireneu fou el primer bisbe que va tenir la nova diòcesi. Quant va morir el bisbe Nundinari, l’any 465 i segon la seva voluntat testamentària, Ireneu voler reunir de nou els dos bisbats, però el papa Hilari va interposar la seva negativa a la unió.
Sant Nebridi segons  Santiago Padrós / Teresa Llordés-Museu de Terrassa
El bisbe Nebridi o Sant Nebridi fou bisbe d’Ègara entre el 516 i el 546. Assistí als concilis de Tarragona (516), Girona (517) i Toledo (527). Germà dels també sants; Just, Justinià i Elpidi. Va ser un escriptor cèlebre, segons sant Isidor. Segons el santoral visigot la seva festa era el 9 de febrer, tot i que no se sap res de la seva canonització. El seu culte s’esvaí després del Concili de Trento (segle XVI), per rebrotar popularment a Terrassa a mitjan segle XX. És curiós que, essent un sant egarenc, a Terrassa només hi ha una persona que actualment porti aquest nom

L’any 598 es va celebrar un concili a Osca amb la presència de la majoria de bisbes de la província eclesiàstica de la Tarraconense. En aquesta trobada els prelats no van signar les actes. El motiu és un misteri, hi ha qui diu que va ser perquè no s’havia arribat a una unanimitat en els temes tractats. Una altra versió és que els vascons, en una de les seves escomeses a les valls, van fer desistir al sínode de continuar amb les seves deliberacions. El cert és que divuit anys després es convocava un altre concili per ratificar i signar les actes d’aquell concili d’Osca. El lloc escollit pel metropolità de Tarragona, el bisbe Eusebi, va ser Ègara; el dia 13 de gener de l’any 615 es celebrava a la catedral egarenca l’esmentat concili.
Reconstrucció hipotètica de la Catedral / Dibuix Francesc Riart-Museu de Terrassa
Un concili era l’instrument que marcava la coordinació i administració de l’església, i del d’Ègara documentalment només hi ha un testimoni: un còdex en pergamí, conegut com l’Emilianense, procedent del monestir de San Millán de la Cogolla, a la Rioja. Des del segle XVI es conserva a la biblioteca del monestir de l’Escorial.  L’acte ve signada pels prelats  Eusebius, Mumius, Joannes, Màximus, Emila, Rufinus, Visus, Vicentius, Stephanus, Pompedius, Sintharius, Justus, i els representants Màximus del bisbe Esteve i Fructuosis del bisbe Gomarell, però sense especificar la seva procedència com normalment era costum. Només la constatació d’aquests noms amb altres concilis permet identificar l’origen d’alguns. Si més no, el més important per nosaltres, l’amfitrió egarenc ens és desconegut. No obstant, estant establerta la signatura per ordre cronològic, i tenin la referència que l’any 610 el bisbe d’Ègara era Ilergi, per tant el prelat egarenc del concili era dels més novells, i es per això que el mateix podria ser el bisbe Just.
En el Concili d’Ègara es va ratificar els acords presos en el Concili d’Osca de l’any 598. En aquest últim s’acordava la obligació de celebrar anualment sínode diocesà i es pertocava la vida i honestedat dels preveres i clergues d’orde inferior.
Mossaic on probablement és va celebrà el concili / Fotos Joaquim Verdaguer
L’escenari del Concili d’Ègara va ser la seva catedral. Quan la ciutat d’Ègara va esdevenir Seu Episcopal l’any 450 va ser necessari dotar-la d’una infraestructura adient a les necessitats episcopals i a les seves funcions religioses, es a dir la catedral. El testimoni arqueològic de la presència d’aquest edifici el trobem dins el clos de les esglésies de Sant Pere. Les excavacions han deixat fe de la presència de successives catedrals. La primitiva basílica de principi del bisbat era d’una sola nau. La segona, de final del segle VI i per tant on probablement es va celebrar el concili, era una ampliació de la primera aprofitant la nau central amb la construcció de dues de laterals i reculant la capçalera fins on ara esta situada. Per tant ocupava l’espai de l’actual església de Santa Maria, la del mosaic exterior i bona part de la rectoria, on hi havia el baptisteri.
De la catedral i els seus edificis complementaris han quedat en peu alguns murs, l'església de Sant Miquel i les capçaleres de les esglésies de Santa Maria i Sant Pere, pedres totes elles testimoni d’un insigne dia  dins la historiografia terrassenca.

Evidentment el concili i l’estada dels bisbes no es pot circumscriure a un sol jorn, el 13 de gener. La lògica ens porta a suposar que van ser molts més dies per diverses raons: la presencia de dotze prelats i dos representants, alguns d’ells procedents de terres llunyanes transitant en ple hivern per camins incerts, probablement enfangats i sense una precisió del dia d’arribada al punt de reunió, fan creure en una vinguda escalonada en diverses jornades. Una altra circumstància l’apunten historiadors pel fet que no té sentit que el sínode només servís per signar cànons i normes, sinó que es celebrés, també, algun acte solemne aprofitant la presència de tants i tan il·lustres prelats, com podria ser la consagració de la segona Catedral d’Ègara.

Per tant, la freda i única data del 13 de gener hauria de tenir un preàmbul per als  preparatius, la benvinguda dels prelats i la celebració del concili, que hauria mobilitzat els pobladors d’Ègara i la gent de l’entorn. Els bisbes i els seus seguicis s’haurien d’allotjar en algun lloc, sia a les dependències de la catedral, a la ciutat o a les viles dels voltants.
Podem imaginar-nos que un fet de tal rellevància portaria fins a la seu episcopal el fervor i la servitud de preveres, diaques, subdiaques, clergues i secretaris d’arreu de la diòcesi egarenca, així com la curiositat de feligresos de la ruralia amb l’afegit de tot l’enrenou del mercaders ambulants.
No podem obviar la possible presència protocol·lària de les autoritats visigòtiques, les quals estaven en estreta vinculació amb l’església des que el rei Recared, l’any 589, havia reconegut l’església catòlica i havia estat incorporada a les tasques políticoadministratives. Així, als concilis, a més de tractar els afers de l’ església s’involucren, per mitjà del rei, els afers polítics.
Tampoc podem obviar la compareixença del magnats i gran terratinents, hispanoromans la majoria, propietaris de les riques vil·les.

El bisbat d’Ègara  desapareixia l’any 714 amb la invasió sarraïna.

Després de la dominació visigòtica, amb l’arribada dels sarraïns, el nucli d’Ègara desapareix, però no així el nom, que va ser remembrat durant uns segles per identificar les reconstruïdes esglésies de Sant Pere d’Ègara, fins que van ser reconegudes com Sant Pere de Terrassa.

Fonts consultades:
CARDÚS, Salvador. La ciutat i la seu episcopal d’Egara. Patronat de la Fundació Soler i Palet. Terrassa 1954.
CARDÚS, Salvador. Joan Arnella. Grandeses i antiguitats d’Egara – Terrassa 1973
MUNDO I MARCET, Anscari M. El bisbat d’Ègara de l’època tardo-romana a la carolíngia. Simposi Internacional sobre les esglésies de Sant Pere de Terrassa, p. 46. Terrassa 1992
AINAUD DE LA LASARTE, Joan. Les Esglésies de Sant Pere. Ajuntament de Terrassa. 1990
ALAVEDRA, Salvador. Les Ares d’altar de Sant Pere de Terrassa-Egara. Volum I. Terrassa 1979.
FERRAN, Domènec. Ecclesiae Egarenses. Les Esglésies de Sant Pere de Terrassa. Caixa de Terrassa.Lunwerg SL. Terrassa 2009
FERRAN, Domènec. El Bisbat d’Ègara. Història de Terrassa. Ajuntament de Terrassa. 1987
Simposi Internacional sobre les esglésies de Sant Pere de Terrassa. 1992
MASDEU, Ramir de. El Concilio Egarense cumplió este año su 1350 aniversari. Tarrasa Información, 26 de juny
MARTÏ BONET, Josep M. Barcelona i Ègara-Terrassa. Arxiu Dioces`de Barcelona  i Editorial Claret. Barcelona i Terrassa 2004.
GARCIA, Gemma; MORO, Antoni; Tuset, Francesc. La seu episcopal d’Ègara. Institut Català d’Arqueologia Clàssica. Tarragona 2009

XV Centenari de la fundació de la Seu Episcopal d'Ègara


Mil cinc-cents anys després d'aquell llunyà 450, els terrassencs van voler celebrar el quinzè centenari de la fundació de la seu episcopal d’Ègara, diòcesi segregada del bisbat de Barcelona en aquell any, amb Irineu com a primer bisbe i que durà fins a la invasió dels sarraïns.

La importància extraordinària que es va voler donar a aquesta efemèride va generar una programació amb una quantitat d’actes religiosos i culturals que es van desenvolupar des de la primavera de 1950 a la tardor de 1951, essent la celebració festiva de més llarga durada a Terrassa.

Les festes es van obrir el 29 d’abril del 1950 amb un solemne acte a l’Ajuntament amb la presència del ministre d’educació, José Ibáñez Martín i l’alcalde de la ciutat, Alfons Vallhonrat. El poeta Mn. Llorenç Riber va ser l’encarregat de llegir el pregó de promulgació de les festes commemoratives. Després dels protocol·laris parlaments, el ministre imposà al penó de la ciutat la “Corbata de l’Orde d’Alfons X el Savi”, concedida a Terrassa per “la seva destacada  tasca en el camp de la investigació científica i en reconeixement dels serveis i interès en l’educació del país”.
Acabat l’acte, mentre es disparava un castells de focs al raval, una cercavila d’ heralds, tabalers i trompeters anava de carrer en carrer anunciant el començament de les festes amb la lectura del pregó oficial.
Solemne Pontifical / Carles Duran-AMAT
El dia següent, diumenge dia 30 a les deu del matí, es va celebrar un solemne Pontifical oficiat pel bisbe de Barcelona, Gregorio Modrego, ajudat entre d’altres pel bisbe de Segorbe i ex-regent del Sant Esperit de Terrassa, Ramon Sanahuja.
Aspecte del ceremònial / Carles Duran-AMAT

L’acte es va celebrar dins el recinte de les esglésies de Sant Pere, en un altar col·locat sobre el mosaic de l’antiga catedral d’Ègara. L’acte, que comptà amb la presència del ministre i les autoritats locals, va ser seguit per una innumerable multitud que omplí a vessar els jardins, i fins i tot la teulada de la església de Sant Pere.
Acabat l’acte religiós les autoritats van procedir, a la plaça Vella, a la inauguració del monument al comte d’Ègara, Alfons Sala.
A la tarda, com a acte de clausura de la diada, es va celebrar una sessió acadèmica a càrrec del director de l’Arxiu Històric de Barcelona, Agustí Duran i Sanpere, que versà sobre “Ègara i Barcino”. Tancà l’acte un concert de la Capella de Música de Sant Pere interpretant diverses peces sacres.

Al llarg de l’any i mig següent es van anar desenvolupant un ventall d’actes més o menys relacionats amb el centenari:

Diverses conferències, concerts i certàmens literaris.
Una exposició d’art sacre modern a la sala d’audicions de Ràdio Terrassa. (Aquesta mostra va ser possible amb a la col·laboració de l’Abadia de Montserrat i el Foment de les Arts 

Seguint el Pontifical / Carles Duran-AMAT
Decoratives de Barcelona.)
La representació de l’obra teatral “Assesinato en la catedral” dins el recinte de les esglésies de Sant Pere.
Diverses vetlles nocturnes.
Arribada a Terrassa de les relíquies de Sant Antoni M. Claret.
La benedicció del nou temple de la Sagrada Família.
Inauguració de les obres d’ampliació de la Biblioteca Soler i Palet.
Commemoració del IV centenari de l’erecció canònica d’Octavario de la confraria de la Minerva.
La celebració de la concessió pontifícia de l’elevació de l’església parroquial del Sant Esperit a Basílica Menor, amb la celebració una missa pontifical oficiada pel bisbe de Barcelona, Gregorio Modrego, acabat l’acte amb un solemne Te Deum.
La celebració del VII centenari de l’Escapulari del Carme.
La inauguració del nou temple del Roser a les Fonts.
Arribada procedent de Portugal d’una imatge de la Mare de Déu de Fàtima que es va entronitzar al nou temple de la Sagrada Família.
I, finalment, la inauguració, el 10 de novembre de 1951, del nou grup escolar Bisbat d’Egara, beneit pel bisbe Sanahuja, recent anomenat màxim prelat de la diòcesi de Cartagena-Murcia. La nova escola, situada al carrer de Sant Marià, num. 46, era obra de l’arquitecte municipal Josep Pratmarsó.

L’11 de novembre de 1951 es van celebrar diversos actes per clausurar el quinzè centenari: a l’ara Basílica del Sant Esperit es va oficiar un solemne Pontifical presidit per l’arquebisbe de Tarragona, Arriba i Castro i, com a concelebrants, el bisbe de Barcelona, Gregorio Modrego, el de Cartagena-Múrcia, Ramon Sanahuja; el de Colofón, Fra Maties Solà i l’abat de Montserrat Aureli M. Escarré.
La font de Sant Nebridi / Fons Ragon-Amat

Després, a l’Ajuntament tingué lloc una sessió acadèmica i els corresponents parlaments de clausura, comptant amb la presència del director general d’afers eclesiàstics, Marià Puigdollers.
Els presents, acabat l’acte, es traslladaren a la plaça de l’església de Sant Pere on es va col·locar una placa que donava nom a la plaça amb el nom de Rector Homs, en record del que va ser rector de la parròquia de Sant Pere des de l’any 1916 al 1936, període en què es va dur a terme la restauració de les esglésies de Sant Pere i les més importants excavacions arqueològiques dins el recinte i les conseqüents troballes de les restes de la catedral d’Ègara

Seguidament, i com a últim acte de cloenda i com a testimoni de les celebracions del quinzè aniversari, el bisbe Sanahuja inaugurà una font dins del recinte de les esglésies, adossada a la paret que dóna a la plaça del Rector Homs.
Aquesta font, obra de l'artista Santiago Padrós, està formada per un mosaic amb la representació de Sant Nebridi, bisbe egarenc del segle VI i una pedra de basament amb el següent epígraf: Commemoratio XV centenarii fundationis Sedis Episcopalis Egarensis.

Tot aquest seguit de celebracions i la importància que se li va donar, va ser el punt de partida per començar a deixar enrera les penalitats de la postguerra i encetà un nou període cultural, malgrat totes les deficiències del moment.

 

Fonts colsultades:
AMAT. El XV Centenario de la Sede Episcopal de Egara. Fons Miquel Palomares.
CASTELL, J., PALOMARES, M. i TORRELLA, F. Tarrasa i los Tarrasenses. Patronat de la Fundació Soler i Palet. Terrassa 1966
FIGUERAS i VIGARA, Pere. 1935-1985. 50 anys d’història gràfica de Terrassa. Arxiu Tobella.Terrassa1985
La Vanguardia. 30 abril 1950
Tarrasa (diari local). 9 febrer 1950
Tarrasa.(diari local) 13 febrer de 1950
Tarrasa.(diari local) 13 abril 1950


El Llac Petit: misteris, maleficis o llegendes


El Pantà de Can Bogunyà, conegut popularment com el Llac Petit, recull les aigües del torrent de Can Bogunyà, alimentant-se de les aigües de pluja i de les fonts, principalment de la Bardissa i de l’Alzina. Es creu que va ser construït l’any 1907 tot i què la seva utilitat es una incògnita. Hi han dues versions; la primera, és que el propietari de Can Bogunyà construís aquest petit embassament per abastir el camps de la seva masia. Un altre possibilitat es que l’any 1872, Andreu Marí comprà la mina Vinyals per portà les seves aigües a Sabadell. La mina Vinyals, que baixava paral·lela a la rambla, tenia el seu principi prop el passeig del Vint-i-dos de Juliol. La intenció de Marín era prolongar-la per anar a buscar les aigües cap el nord fins a Can Carbonell i possiblement construir un petit Pantà.
El Llac Petit s’ha convertit en lloc d’esbarjo, passeig i excursió, però està marcat per llegendes popular que marquen aquesta zona com maleïda. En aquest pantà hi hagut assassinats, suïcidis, desaparicions que han creat aquesta llegenda
El llac Petit 1910 / Fons Ragon-AMAT
La primera noticia de les que tenim constància d’una mort al llac es de dia 26 de juliol de 1925: tres joves es presentaren a la Comandància de la Guàrdia Urbana per informà que junt amb un altre company, Antoni Boada i Ballbè de 27 anys, es trobaven banyant-se al Llac Petit i que quan aquest últim s’endinsa a l’aigua i es capbussar, desapareixent. Segons els seus company no sabia nedar.

A la dècada del anys vuitanta es va trobar un cadàver al costat d’una escopeta.
També l’any 1994 la policia va buscar per les immediacions del llac el cos desaparegut d’un joier assassinat, que segons la policia devia estar per la zona.

El 2 de setembre de 1999 quatre nois d’excursió prop el llac van decidir pujar a un turó pròxim. Un d’ells de 10 anys es quedar al costat del llac. Quan retornaren els companys, el nen estava surant despullat en el pantàt. La policia que va investigar el cas dictaminà que s’havia tret la roba per banyar-se i que s’havia ofegat.

El 12 de Abril de 2006 un caminant va avisà a la policia que havia vis un cadàver surant al llac petit. Poc després arribaren al lloc el bombers i patrulles de la policia. El cadàver era d’un home de 35 a 40 anys lligat de peus i mans i amb signes evidents d’haver estat assassinat. El cos no va poder ser identificat, a més que ningú reclamà la seva desaparició.

En el fons del llac s’han trobat, algun cotxe, gran quantitat de motos i objectes varis
El pantà de Can Bogunyà / Foto Joaquim Verdaguer
El llac Petit també es un centro de culte para grups espirituals i esotèriques, edemes, es un lloc marcat per llegendes i fenòmens, fins i tot hi ha grups que van al pantà a realitzar meditacions i invocacions, doncs, diuen, el lloc està carregat d’energia que hi ha que segons favorable per aquest tipus de oracions.
De les llegendes i les pròpies experiències d’alguns testimonis, en el pantà diuen “produeixen estranyes aparicions d’ombres i fantasmes durant la nit, fins i tot s’escolten veus, i s’experimenten olors desagradable, a més d’alteracions en el camp magnètic”.
El que si cert que degut al incivisme dels visitants del llac, siguin excursionistes, persones que van a passejar el gos o famílies fent picnic, de quant en quant grups de voluntaris fan neteja de la zona, omplin bosses i bosses de brosses

Fonts consultades:
Crónica Social. 27 de juliol 1925
El Dia 27 juliol 1925
Mundo Parapsicologico. Revista digital dedicada a la divulgación del mundo del misterio.
VERDAGUER, Joaquim. Rieres i torrents del treme de Terrassa. Mina d’Aigües de Terrassa. 2000